دندانپزشکی
هنری
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند





دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 1
:: بازدید ماه : 6
:: بازدید سال : 6
:: بازدید کلی : 6606
دندانپزشکی
دندانپزشکی زیبایی و هر آنچه که باید بدانید
 ن : امیر عباس  ت : سه شنبه 25 خرداد 1395
 
  ز : 14:32 | + 

دندانپزشکی زیبایی

و هر آنچه که باید بدانید

 


دندانپزشکی زیبایی در واقع  به زیبایی و ظاهر دندان های شما مربوط می شود.که شما می توانید جدا از سلاکت دندان های  خد لبخندی زیبا را به چهره خود هدیه دهید که این عامل نیز یکی از هنر هایی موجود  در علم دندانپزشکی می  باشد.و دندانپزشکان سعی بر این دارند که علاوه بر سلامت دندان ها لبخندی زیبایی را به افراد هدیه کنند.در رشته دندانپزشی رشته هایی آموزش داده می شوند که مر بوط به زیبایی بوده که پروتز های دندانی و ارتودنسی از جمله این تخصص ها به حساب می آیند.در غیر این صورت دندانپزشکی زیبایی  یک رشته رسمی به حساب نمی آید و کسانی که د این عرصه فعالیت دارند پی به فروش رساندن محصولات خود می باشند.
 در دندانپزشکی زیبایی  روشی که بیش از همه  به کار رفته می شود  سفید نمودن دندان  ها می باشد.سفید شدن دندان ها در دندانپزشکی  و موادی که دندانپزشک جهت سفید کردن دندن های زرد رنگ به کار می برد موثر تر واقع بوده و همچنین ماندگاری بیشتری را به دنبال خواهد داشت  به نسبت موادی که جهت سفید نمودن دندان ها به بفروش رسیده و هر شخصی می تواند به تنهایی از آن با هزینه کمتری از دندانپزشکی  استفاده کند.
جهت زیبا نمودن ظاهر دندان ها  با تغییر در شکل مینا سبب   رفع  فراز و نشیب در آن شده،که  گاهی در دندان های برخی از افراد شاهد شکستگی های  ریز  بوده که از این راه می توان جهت برطرف نمودن این شکستگی استفاده کرد.باید به این نکته توجه داشت که مینای دندان هرگز قابل برگشت نبوده  و در برخی از موارد مشاهده می شود که  عاج دندان   با خطراتی دست و پنجه نرم می کند.که این روش  با نام های دیگری نیز شناخته شده است.
با شکل دندان به دندان ها  که توسط   تراشیدن   میلیمتری لایه هایی از دندان صورت می پذیرد  ایجاد طرح گفته می شود.که خود یک درمان فوری در دندانپزشکی به حساب می آید که دندانپزشک توسط آن  دندان های شکسته ،ترک دار،خمیده  و همینطور دندان هایی که روی هم سوار شده اند را  اصلاح می نماید.افرادی که از ارتودنسی  را استفاده می کنند این روش نیز برای آنها  مورد استفاده قرار می گیرد که باید دانست که این روش برگشت ناپذیر  می باشد.که با شکل دادن دوباره دندان در واقع در  ظاهر و طول و موقعیت دندان تغییر حاصل می گردد.
روش فیلینگ کامپوزیت: دندانپزشکان در این روش بر روی سطح دندان ها ترکیبی که از مواد که همانند مینا بوده بر روی دندان های فرد قرار داده و بعد از  آن  فرم مورد نظر را به آن اعمال نموده و بعد از اینکه استحکام خود را حفظ نمود   مورد پولیش قرار می گیرد.
پل دندان:در برخی از موارد دندان های مصنوعی  به فک اتصال داده  می شوند و در موارد دیگر نیز  به صورت یک  پل  با یکدیگر اتصال برقرار می کنند.توسط این روش  دندان مصنوعی به دندان های طبیعی مجاور  با استفاده از یک قلاب  متصل داده می شود ولی این روش روشی قدیمی بوده زیرا وجود این قلاب ها در دهان  قابل مشاهده می باشد  برای همین خیلی مورد پسند قرار نمی گیرد.
پل های دندان دارای جلوه ای زیبا بوده و کاملا بی دردسر  که از این دو موارد می توان از ویژگی های بارز این روش نام برد. راحت بودن از استفاده این پل ها  به قدری است که فرد گاهی فراموش می کند از اینکه دندانی مصنوعی در دهان دارد.و در برخی از موارد نیز از اتصال جهت  ترمیم دندان ها استفاده می شود.
پل های چسبان:در مواردی که ستون و پایه های کنار دندان سالم بوده  عاری از هیچگونه پر شدگی  باشد،پل چسبان را می توان مورد استفاده قرار داد تا زیبایی و ظاهر دندان های شما بیشتر باشد.تفاوت عمده  این روش با روش اتصال در این است که  به مقدار خیلی کمی از مینای  دندان تراش داده  می شود.به طوری که این روش در حفظ سلامت دندان های مجاور نیز تأثیر گذار است و آسیبی به آنها وارد نخواهد کرد.و در مرحله بعد پل های چسبان را  به محل های از دندان که تراشیده شده می چسبانند.
لامینت(لمینت):موارد تشکیل دهنده لمینت از پرسلن بوده  که لایه ای  با ضخامتی کم و نازک می باشد که مستقیماً بر روی دندان در دندانپزشکی زیبایی  چسبانده می شود موارد استفاده از لمینت در مواقعی است که دندان ها دارای فوصل  در بین آنها بوده و یا اینکه  تغییر رنگ در آنها به گونه ای است که با  روش های سفید کننده دندان جوابی قابل قبول نمی گیرند.که استفاده از این روش برای ایجاد زیبایی لبخند بسیار مورد پسند در بین افراد واقع شده است.
استفاده از روش های مختلف از جمله روش های ذکر شده در بالا جهت رفع  نامرتبی و یا  تغییر رنگ دندان ها  جهت بازسازی دندان ها و لثه و  ایجاد زیبایی در لبخند شما  تنها یک هدف  به دنبال دارد و آن هم حفظ سلامت دندان ها و ایجاد نظم در آنها بوده  که رازی همچون سلامتی را به همراه دارد.از طرفی می توان گفت با توجه به اینکه اصلاح طرح لبخند و یا ترمیم و  دندان ها با وجود اینکه با مراجعه به دندانپزشکی زیبایی  هزینه آور بوده  و با  زمانی که  به خود اختصاص می دهد پر دردسر  نیز می باشد.پس توصیه ما به شما  مراقبت شدید از دندان هایتان می باشد  تا از بروز آسیب دیدگی در آنها جلوگیری شود.با  وجود اینکه مراقبت های لازم را انجام دادید اما باز هم دندان ها دچار آسیب دیدگی شدند می توانید سریعاً به دندانپزشک  مراجعه کرده  و دندان هایتان را مورد معالجه قرار دهید تا از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری شود.و بیمار باید ین نکته را بداند که  دندان پزشک دوست او  و دندان های او بوده  و تنها هدفش خدمت کردن می باشد و دندانپزشک نیز باید بداند بیمار به وی جهت دستیبابی به سلامت دندان هایش نیاز دارد و فردی مورد اعتماد برای اوست.
جدا از این هر فرد باید این مسأله را در نظر داشته باشد که علاوه بر مراقبت هایی که برای دندان هایش انجام می دهد باید حداقل دو بار در سال به دندانپزشک  مراجعه کرده تا از سلامت دندان ها ی خود اطمینان  حاصل کند.

 

 

یکی از مهمترین شاخه های رشته دندانپزشکی مربوط می شود به دندانپزشکی زیبایی.منظور از این اصطلاح این است که برای بالابردن عملکرد دندان ها و همچنین بهبود یافتن میزان زیبایی انها عملیاتی صورت می پذیرد تا به این هدف نزدیک تر شود.در واقع می توان اینگونه عنوان کرد که یک دندانپزشک در واقع علاوه بر اینکه باید دارای علم کافی باشد باید یک هنرمند نیز باشد. تلفیقی از علم و هنر در دندانپزشکی می تواند منجر به کاری با کیفیت در خروجی شود.علاوه بر اینکه هدف از دندانپزشکی بالا بردن سلامت دهان و دندان است هدف بعدی ان بالا بردن میزان زیبایی خنده نیز می باشد.
البته باید گفت که رشته دندانپزشکی زیبایی به صورت تخصصی نداریم و عملا گروهی از دندانپزشکان خودشان در این شاخه در حال فعالیت هستند.مثلا در امریکا هیچگاه این رشته به عنوان یک رشته رسمی در دانشگاه شناخته نشد .در این میان دو تخصص بسیار مهم وجود دارد که نمی توان میان انها و مباحث زیبایی دندان ها ارتباطی قائل نشد. این دو تخصص عبارتند از ارتودنسی و پروتزهای دندانی.برای تخصص گرفتن در این رشته ها باید در ابتدا مدرک دندانپزشکی داشته باشید و سپس به مدت سه سال نیز به ادامه تحصی در ان رشته بپردازید.
از جمله مواردی که در دندانپزشکی زیبایی صورت می پذیرد می توان به درمان های بیلیچینگ و یا سفید کردن دندان ها اشاره کرد.البته امروزه شاهد هستیم که برای سفید کردن دندان ها در داروخانه حتی بدون نسخه پزشک داروهای زیادی وجود دارد اما کاری که یک دندانپزشک در این زمینه انجام می دهد به مراتب تخصصی تر و دارای ماندگاری بالاتری خواهد بود.

دندانپزشکی زیبایی  و مطالب مفید درباره آن
یکی از کارهایی که در دندانپزشکی زیبایی انجام می شود تا ظاهر دندان ها مرتب  تر از قبل شوند و پستی و بلندآنها گرفته شود شکل دادن به مینای دندان ها است.البته باید به این نکته توجه داشت که مینای دندان دیگر برگشت ناپذیر است و با برداشتن ان گاهیی ممکن است به عاج دندان آسیب های جدی وارد شود . پس این کار حتما باید توسط یک متخصص واقعی دندانپزشکی صورت پذیرد.
اما یکی دیگر از کارهایی که در دندانپزشکی زیبایی انجام می شود ایجاد طرح است. در واقع منظور از ایجاد طرح شکل دادن دوباره به دندان ها است. ممکن است بر اثر فرسایش و دندان قورچه  شکل دندان ها تغییر کرده باشد و نیاز است که از یک متخصص زیبایی در این زمینه استفاده شود تا دوباره شکل اصلی را به انها باز گرداند.
اما یکی دیگر از کارهایی که در دندانپزشکی زیبایی انجام می شود فیلینگ کامپوزیت نام دارد.در این روش از یک ترکیب مینا مانند استفاده شده که بروی سطح دندان قرار خواهد گرفت.بعد از اینکه این ترکیب بروی دندان قرار گرفت و شکل خود را بدست اورد و سفت شد نوبت به پولیش کشیدن می رسد تا به /ان شکل لازم و مناسب داده شود.
مریلند بریج، دندان‌های مصنوعی هستند که میان دو عاج دندان قرار داده می‌شود تا مکان دندانی که خالی است را پر کند. آن دو عاج، دندان مصنوعی را به دو دندان کناری متصل نگه می‌دارد. از این روش برای کسانی که یک یا چند دندانشان را از دست داده‌اند استفاده می‌شود. این نوع دندان مصنوعی مانند سایر دندان‌هایی مصنوعی، قابل برداشتن و گذاشتن نیستند. در نواحی دندان که فشار کمتری را متحمل می‌شوند مانند دندان‌های جلویی، از مریلند بریج استفاده می‌شود. پل‌های پایه دار یا مریلند بریج باعث تصحیح گاز زدن و صحبت کردن می‌شود. افراد دارای این پل‌های دندانی، الزام به رعایت جدی بهداشت دهان و دندان دارند؛گرچه، این دندان‌ها تا ده سال یا حتی بیشتر دوام می‌آورند.

 

 


با وجود  اینکه در هر لحظه از زندگی شاهد تغییراتی در علم  و تکلنولوژی  بوده اید  و شاهد پیشرفت هایی  هستید که با این وجود زیبایی  مقوله ای به حساب می آید که در همه حال از دیر باز تا به امروز از اهمیت بالایی برخوردار می بوده است.و از جمله این زیبایی ها دارا بودن یک لبخند زیبا به شما در همه مراحل و موقعیت های زندگی از جمله  از نظر عاطفی و اجتماعی ،موقعیت مشاغل بهتر و موفقیت های چشمگیری  را برای شما به ارمغان می  آورد.و دلیل آن بر این امر بر این است که دندان ها  و لبخند در زیبایی فرد نقش اساسی به دنبال دارد و سبب بالا  رفتن جذابیت در فرد شده و به دنبال آن اعتماد به نفس بالا را  برای افراد به همراه دارد.
برای افرادی که از داشتن این زیبایی در دندان هایشان  محروم هستند با پیشرفت هایی که در علم دندانپزشکی شاهد آن هستید   راه حلی در نظر گرفته شده  که  این راه حل ها   دردندانپزشکی زیبایی  این توانایی را دارند که شما  مشکلات زیبایی دندان های خود را  نزد آنها  برطرف نمائید.
اصلاح طرح لبخند نزد دندانپزشکی زیبایی به گونه ای است که آنها با در نظر گرفتن قرینه بودن دندان ها در   دو سمت  دهان  و همچنین برابر بودن طول دندان ها  و همچنین نکات بسیار ریز دیگری که طبق  به کار بردن تکینیک های مورد ارزیابی قرار ی گیرد. با رفع نمودن هر کدام از این نقص ها زیبایی لبخند برای شما خلق می شود.
درمان های دندانپزشکی زیبایی گونه های مختلفی دارد که  اساسی ترین این درمان ها موارد ذکر شده در زیر  می باشد:
لمینت(لامینت ) دندان که به دو نوع سرامیکی و کاموزیتی تقسیم بندی می شود.
جراحی  جهت  زیباسازی لثه که با این کار با بلند نمودن طول تاج دندان ها و  همچنین بلندی و یا برفرمی موجود در لثه برطرف می گردد.
بلیچینگ  و یا سفید کردن دندان ها
در این متن از دندانپزشکی زیبایی به شرح برخی از روش های  زیبایی طرح لبخند در دندانپزشکی زیبایی  می پردازیم:
بلند نمودن لثه یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی به حساب می آید که  با انجام این  راه منجر به  شکل دادن و همچنین بلند شدن لثه می گردد.و بدین صورت می باشد که  با شکل دادن به  لایه های  دندان ها به شکلی زیبا و متقارن  نمایش داده می شوند.عواملی  متعددی از جمله: مصرف دارو های خاص،انجام ارتودنسی زیبایی و همینطور التهاب لثوی  سبب بزرگی غیر طبیعی در لثه های افراد  می گردد.
روش استرداد گاز گرفتن برای آن دسته از افرادی کابرد دارد که  دندان های  آنها به ساییدگی منجر شده که این ساییدگی ممکن است  علت آن  رفلاکس های اسیدی باشد.با به  کار بردن این روش بر روی دندان های خود توسط دندانپزشکی زیبایی  به دندان هایشان حجم و بعد دوباره داده  و لبخند زیبایی را به فرد هدیه داد. در برخی از موارد مشاهده می شود که با به کار بردن این روش  چروک هایی که در اطراف  گوشه لب دیده می شود برطرف گردد.و ناراحتی فرد برای ایجاد این چروک ایجاد شده از بین برود و احساس جوانی به او دست بدهد.
ترمیم دندان های شکسته  یک کار رایج به حساب می آید  که امکان این کار در زمان های نه چندان دور امکان پذیر نبود، و با وجود اینکه امکان ست نمودن رنگ دندان خود با  قسمتی که ترمیم شده   امکان پذیر نبود در حال حاضر با پیشرفت در علم دندانپزشکی با ترمیم دندان های شکسته دیگر نمی توان آن را جدا از دندان دید و تشخیص داد که دندانی  ترمیم شده است. و قبلاً دندانپزشکان جهت ترمیم دندان ها ی شکسته  مواد سرامیکی  را مورد استفاده قرار می دادند که هزینه بالایی را نیز در بر داشت.و این کار به نحوی انجام می شد که که این مواد را روی دندان ها  می چسباندند.و یا اینکه با نوعی چسب روی دندان ها را پوشش می دانند که جهت انجام این کار تنها کافی بود  مقداری از این چسب را روی دندانی که شکسته شده بمالند.و پر کردن دندان ها  با مواد چسبدار به زیبایی  دندان کمک کرده و سبب طبیعی جلوه دادن  دندان ها می گردد. در مورد عمر دندان های ترمیم شده لازم به ذکر است که به   عوامل مختلفی   بسته است که  از جمله این عوامل می توان از باکتری های موجود در دهان ، ترکیب بزاق و همچنین تغذیه و بهداشت دهان و دندان  و... نام برد.
مواد به کار رفته  جهت ترمیم دندان ها در دندانپزشکی زیبایی :در زمان های گذشته  جهت پر نمودن دندان ها  موادی را مورد استفاده قرار می دادند که ساخته شده از فلزهایی گوناگون از جمله: آمالگام ، طلا و در برخی از موارد  پرسلن  بود.ولی در حال حاضر برای پر کردن دندان ها تنها پرسلن  که عاری از جیوه بوده مورد استفاده قرار می گیرد.که با انجام این روش  ظاهر دندان ها طبیعی نمایش داده می شوند.که طریقه قرار گیری آن بر روی دندان ها بدین صورت است که   توسط مواد چسبنده  رزین  به دندان ها چسبانده می شود.
پس از پر نمودن قسمت هایی  از دندان ها که آسیب دیده اند  ممکن است مجدداً  عیب هایی وجود داشته باشد،به همین دلیل سطح بالایی دندان  باید کاملاً پوشش داده شود.
 در حال حاضر دندانپزشکان در زمینه  دندانپزشکی زیبایی  مواد  مختلفی را برای ترمیم دندان ها پیشنهاد می دهند که این مواد به رنگ طبیعی دندان خیلی نزدیک بوده  که نظر افراد خواستار همین عامل هستند .
چگونگی اخذ تخصص دندانپزشکی زیبایی:بعد از اخذ  مدرک دندانپزشکی  عمومی  بعد از قبول شدن فرد در آزمون  دستیاری  طی مدت زمان 3 سال به طور فشرده  قادر خواهد بود که در زمینه ترمیمی و زیبایی تخصص دریافت کند.
وسیع ترین انجمن  دندانی در دنیا  که آکادمی دندانپزشکی زیبایی امریکا نام دارد،عضو های تشکیل دهنده این سازمان  از متخصصین،دندانپزشکان عمومی ،بهداشت کار دهان و دندان و تکنسین آزمایشگاه  و دانشجو تشکیل شده است  که تمرکز این افراد به بالا رفتن توانایی و علم آنها  در زمینه  دندانپزشکی زیبایی  می باشد. که با وجود  اینکه آغاز کار آنها  از سالذ1984 آغاز گردیده اما تا به امروزه توانسته  تعداد زیادی را در امریکا و دیگر کشور ها به خود جذب کند.


 
 
.:: ::.
 
 
طراحی لبخند با رعایت تمامی نکات
 ن : امیر عباس  ت : سه شنبه 25 خرداد 1395
 
  ز : 14:30 | + 

طراحی لبخند

با رعایت تمامی نکات


برای اینکه لبخندی زیبا داشته باشید باید با روش های درمانی زیبایی به طراحی لبخند بیانجامید و کارهایی از قبیل روکش گذاری، کاشت دندان و جایگزین کردن دندان از دست رفته، سفید کردن، ارتودنسی و ... این لبخند را اصلاح کنید .
انجام این درمان اختیاری بوده و با توجه به تمایل فرد انجام میپذیرد زیرا بجز زیباسازی دندان ها کلیه ی آسیب های دندانی اصلاح میشود و فرآیندی کلی بوده و ترمیم کاملی روی تمام دندان ها انجام میگیرد .
اصلاح طرح لبخند باید به اصلاح کردن بافت لثه ها، نمای دندان، عرض دندان، فاصله ی دندان، لب ها ایجاد شود و تمام این اجزا باید ترمیم شوند تا لبخندی زیبا را بوجود آورد و با روش های مختلف درمانی این امر انجام پذیر است. 
یکی از راه هایی که میتوان فهمید چه درمانی را بر اساس تمایل فرد انجام داد سوال پرسیدن از اوست که چه ویژگی هایی از دندان خود دوست دارد و یا از چه ویژگی های آن راضی نیست و میخواهد اصلاح شود و بر طبق همان باید ردمان را انجام دهد.

با جایگزین کردن کامپوزیت برای پر کردن کانال های دندان هایی که با مواد رنگی پر شده اند و باعث لکه دار شدن و بدرنگ شدن دندان هاشده تغییر رنگ داد تا بصورت یکدست سفید در بیایند و با ارزیابی های لازم و تشخیص دادن از روش های دیگر به منظور تغییر رنگ دندان استفاده کرد و ظاهر پیر یک دندان را شاداب کرد و صورت و چهره ی فرد را جوان تر کرد. زیرا سفید کردن و روکش کردن دندان ها تاثیر مستقیمی با طراحی لبخند  داشته و این رنگ باید براساس رنگ موی فرد و رنگ پوست او انتخاب شود و حتی حالت مو نیز میتواند تاثیر گذار باشد و این مهارت  باید در دندانپزشک وجود داشته باشد تا بهترین روش ها را انجام دهد و با ارزیابی هایی که به عمل می آورد تعادل زیبایی را بین آن ها بوجود آورد تا دندان ها در عین درخشان و شاداب شدن رنگی طبیعی جلوه کنند .
برای ارزیابی و زیبا شناسی طراحی لبخند روش ها و ویژگی های دیگری را باید مورد ارزیابی قرار دهد تا به خوبی اصلاح انجام گیرد :
طول دندان :
دندان هایی که طول بیشتری دارند ظاهر زیباتری را به فرد میدهند و جوانتر نشان میدهند و فرسودگی را کاهش میدهد و با داشتن دندان هایی که کوچکتر هستند و لبخندی لثه ای را بوجود می آورد با کیفیت کمتری جلوه میدهد و برای درمان این نوع دندان ها باید از روش های کامپوزیت گذاری و روکش های سرامیکی و افزایش دادن طول دندان ها و برخی از روش های درمانی لیزری توسط متخصص این کار انجام گیرد.
با افزایش دادن طول دندان ها روی کل فرم صورت شما تاثیر گذاشته و با دندان های شکیل و بلند یا مربعی چهره ی فرد لاغرتر دیده میشود .برای درمان خط لثه باید از روش های لیزری نمای دندان ها را افزایش داد.
 
تناسب دندان :
متخصص باید با معاینه کردن تناسب دندان ها را تشخیص دهد و اینکه دندان های جلویی فک بالا  که مرکزی هستند و نسبت 4 به 5 را از نظر عرض به طول دارند .متخصص باید مهارت زیباشناسی را داشته باشد تا تعادل مورد نیاز را برای رسیدن به طراحی لبخند را بدهد.

بافت دندان :
دندانپزشک با مهارت کافی که در زمینه ی ظاهرسازی و اصلاح طرح لبخند دارد میتواند با روکش گذاری و ترمیم دندان ها آن ها را به گونه ای ترکیب کند که مردانه یا زنانه شوند و به صورت دندان های هرچه طبیعی تر جلوه کنند  .
روش انجام درمان :
قبل از اینکه کارهای زیبایی روی ظاهر دندان ها انجام گیرد باید دندان ها مورد بررسی قرار گیرند تا روش های درمانی لازم روی لثه ها و ساختار کلیه ی دندان ها انجام گیرد و اگر دندانی پوسیده است ترمیم شود و اگر نیاز به مرتب کردن دارند ارتودنسی شوند و اگر شکستگی و لب پریدگی دارند با کامپوزیت های مربوطه قالب گیری و روکش شده و یا اگر دندانی را از دست داده اید که تاثیر روی خط لبخند دارد کاشته شود  و تمام این مشکلات برطرف گردد و بعد از آن به ظاهر طراحی لبخند پرداخته شود.

یکی از درمان هایی که باید روی دندان ها انجام گیرد چفت شدن آن ها روی هم است که باید روی کل دندان ها انجام گیرد. کلیه ی روش های ترمیم باید روی دندان ها انجام گیرد شاید زمان بیشتری را در بخواهد ولی با رضایت بیماران همراه است . و برای داشتن دندان هایی با ظاهر مناسب باید کلیه ی روش های درمانی و ترمیمی را انجام دداد و این کارهای به برنامه ریزی زمانی احتیاج دارد تا این بهبود انجام گیرد. زیرا متخصصان دیگر دندانپزشک باید کارهای لازم را از قبیل عصب کشی، پرکردن، جراحی های فک و لثه انجام دهند تا بعد از آن به بخش زیباسازی پرداخت و آمادگی لازم را با انجام این تغییرات انجام داد .
به طور مثال اگر بخواهیم زمانبندی روی درمان یک فرد انجام دهیم بادید با انجام معاینات مربوطه بهداشت دهانی را مورد ارزیابی قرار داد تا بعد از آن بتوان با انجام روکش گذاری توسط تکنسین های متخصص و یا قالب گیری های گچی و موقت روی دندان ها نتیجه ی مطلوب را برای اصلاح لبخند مورد رضایت داشت.

ماندگاری:
برای افزایش طول عمر دندان ها بایدبهداشت دهانی را به خوبی رعایت کرد تا دندان ها آسیب نبینند و بعد از اینکه درمان روی آن ها انجام شد نیز باید با مسواک زدن و نخ دندان زدن هم سفید بودن دندان ها را حفظ کرد و هم باعث ماندگاری سالم بودن دندان ها شد زیرا در ثورتی که از روکش استفاده شود و به دلیل مراقبت نکردن و یا ضربه دیدن و یا خوردن مواد غذایی سخت همچون تخمه و تغییر رنگ دادن دندان ها با خوردن نوشیدنی های رنگدار از کیفیت ظاهری آن نکاهد. روکش هایی که روی دندان ها  زده میشود باید بعداز مدت زمان 10 تا 15 سال تعویض شود.
برای انجام دادن اصلاح طرح لبخند کلیه ی تکنسین و موادی که توسط دندانپزشک برای درمان استفاده میشود در برگرفته شده و به دوام داشتن درمان تاثیر می گذارد و باید دکتر متخصص زیبایی خود را با دقت انتخاب کنید تا بتواند به خوبی شما را به مطلوب برساند.

 

این روزها اصلاح طرح لبخند شاید یکی از دغدغه های بسیاری از افراد جامعه باشد. همه دوست دارند تا زیباترین لبخند را داشته باشند اما گاهی به دلیل وجود مشکلاتی همچون بی نظمی در چیدمان دندان ها و یا رنگ بد انها از این نعمت محروم خواهند شد.در واقع می توان گفت که لبخند زیبا حاصل هماهنگی میان اجزا صورت و دندان ها می باشد. گاهی به دلیل عدم وجود هماهنگی لازم می بایست تغییراتی در فرم لثه و حتی طول دندان ها و فاصله دندان ها ایجاد شود تا بتوان به هارمونی لازم دست یافت.زیبایی لبخند بی شک امری تصادفی و اتافقی نیست و اگر خوب به لبخندهای زیبا توجه کنیم حتما درخواهیم یافت که مجموعه هماهنگ در اجزا صورت و لثه و دندان ها باعث حاصل شدن این صحنه زیبا شده است.
طراحی لبخند امری تخصصی است و حتما اگر به فکر افتاده اید تا شما هم دارای لبخند زیبا شوید پیشنهاد می کنیم از بهترین و مجرب ترین متخصصین در این زمینه استفاده نمایید.درواقع دندانپزشک مجرب کسی است که با شناسایی اجزایی که در یبا کردن لبخند شما موثر است بتواند بهترین و بالاترین هارمونی و هماهنگی را در میان انها برقررار نماید.اطلاح طرح لبخند را می توان جز درمان های زیبایی دانست .درمان فوق شامل چندین بخش است مانند بلیچینگ و لمینت و کامپوزیت ونیر و..
بسیاری بر این باورند که طراحی لبخند صرفا برای افرادی که دارای دندان هایی نا منظم و بد رنگ هستند انجام می شود.درمان فوق برای افرادی که حتی دارای دندان هایی مرتب و سفید و سالم هستند نیز قابل انجام است.در اینگونه افراد با تغییراتی که در فرم صورتشان انجام می شود سعی خواهد شد تا به یک لبخند زیبا دست یابند.
اما قطعا این کار نیز به مانند سایر کارهای دیگر دارای قواعد و اصول منحصر به فرد خود است و با رعایت کردن این اصول می توان امیدوار بود که به بهترین شکل ممکن زیبایی لبخند شما کامل خواهد شد.در زیر به بیان نکاتی می پردازیم که در صورت رعایت تمامی انها شما را دارای لبخند زیبا خواهد کرد :
- دریک لبخند زیبا خطی که از لبه برنده دندانهای قدامی فک بالا عبور میکند می بایست در حین لبخند موازی لبه پایین باشد.
- خط لب بالا در حین لبخند می بایست از محل اتصال لبه لثه به دندانها عبور کند. 
- در یک لبخند زیبا عمق فضاهای بین دندانی در لبه برنده دندانها از نسبت های خاصی می بایست پیروی کند.
- درحالت نرمال ،لبه دندانهای قدامی فک بالا می بایست 1 تا 1/5 میلی متر جلوتر و پایین تر از لبه دندانهای فک پایین باشد.
- مقدار دیده شده لبه برنده دندانهای قدامی فک بالا  در حالت استراحت لب ، 3-2 میلیمتر باشد.

اصلاح طرح لبخند |طراحی لبخند
اما جالب است بدانید که طراحی لبخند در انواع مدل های مختلف صورت می گیرد که در زیر به آن می پردازیم :
اولین مدل با نام لبخند عاقلانه معروف است.لبه دندان های قدامی در مدل فوق باید در یک خط مستقیم قرار بگیرند.در واقع از این جهت به ان لبخند عاقلانه گفته می شود که نشانه ای هوش و بلوغ می باشد.در سنین پایین چون دندان های معمولا در یک اندازه نیستند و کوچک بزرگ می باشند لذا لبه دندان در یک خط مستقیم قرار نمی گیرند.اما با بالا رفتن سن و ساییده شدن لبه دندان می توان گفت که تقریبا لبه دندان ها در یک خط موازی قرار گرفته  و این نشانه بلوغ عقل می باشد.
مدل بعدی که معمولا در اصلاح طرح لبخند از ان الگو برداری می کنند لبخند جوانی نام دارد.اگر بخواهیم مدل فوق را توصیف کنیم می توان اینگونه نوشت که در مدل لبخند جوانی دو دندان جلو به صورت واضح تری از دو دندان کناری خود بلندتر هستند.این لبخند را به نوعیی نشانه جسارت هم می دانند.مدل فوق دارای گرمی و صمیمیت خاصی در خود است.شاید برای افرادی که از لب های برجسته تری برخوردار هستند مدل فوق زیباتر نسبت به سایرین خود نمایی کند.

اما یکی از مدل های لبخند زیبا را می توان لبخند اسپرت نامید.در واقع مدل اسپرت بین دو مدل قبلی که توضیح دادیم قرار گرفته است.دو دندان جلو بلند تر از دندانهای کناری است . این لبخند نشان دهنده غیر جدی و غیر رسمی بودن است .
در این بخش به موارد یکه باعث زیبایی لبخند شما می شوند می پردازیم :
1-بی شک شکل و فرم صورت عامل بسیار تایین کننده ای در میزان زیبایی لبخند شما خواهد بود.
2-دومین مورد شاید همان انتظارات شخصی ما از میزان زیبا بودن لبخندمان باشد.
3-و سومین مورد که بسیار تاثیر گذار است سن و سال و جنس مذکر و یا مونث بودن است.
برای اصلاح طرح لبخند به صورت صحیح باید مشاور با در نظر گرفتن تمامی مواردیکه که اعلام کردیم و با توجه به خصوصیات فرم گونه و صورت شما بهترین تصمیمی را اتخاذ نماید.
این روزها بازار گرمی برای تبلیغات مربوط به طراحی لبخند در محیط های مجازی به راه افتاده است. از شما می خواهیم با نهایت دقت گول ظاهر بسساری از این تبلیغات را نخورید و حتما با پزشکانی مجرب و متخصص در این زمینه مشورت نمایید.واقعیتی که به نظر میرسد کسی نمی تواند انرا کتمان نماید داشتن یک لبخند زیبا است. تقریبا همه در آروزی داشتن زیباترین لبخندها برای خود هستند.
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم وجود هماهنگی های لازم از لحاظ اندازه و فرم و شکل دندان ا و اجزای صورت کمک خواهند کرد تا زیبایی لبخند شما دوچندان شود. اما در واقعیت باید قبول کرد که به ندرت می توان فردی را یافت که به صورت طبیعی تمامی هماهنگی های لازم میان دندان های و فرم لثه و صورت ان ایجاد شده باشد و بدون مشکل باشد.
اما با روکش گذاری و کاشت دندان و سفید کردن دندان ها و روش کامپوزیت می توان به اصلاح طرح لبخند کمک های فراوانی نمود.تفاوتی که میان طراحی لبخند وجود دارد با بازسازی و ترمیم دندان ها در این است که اولی کاملا اختیاری و دومی ضروی و لازم است.
اما اگر می خواهید که اصلاح طرح لبخند به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد باید گفت که عوامل مختلفی را می توان دخیل دانست تا این امر محقق شود. از رنگ پوست گرفته تا ظاهر صورت و همچنین نمای دندان و نحوه چیدمان انها و همچنین میزان بزرگ و کوچک بودن لب ها و نوع و فرم لثه ها همه و همه تاثیرات خاص خود را خواهند داشت.

 

طراحی لبخند چیست :
با جذابتر شدن لبخند سلامت عمومی افراد در جامعه افزایش پیدا کرده و با رفع کردن مشکلات زیربنایی که موارد اصلی در آسیب دیدگی های دندان ها دارند مانند پوسیدگی درمان گردیده تا بتوان نشانه های جذابیت و نشانه ی سلامتی را افزایش داد.
دندانپزشک بعد از انجام دادن درمان های لازم بر روی دندان ها و بازیابی کردن سلامت دندان ها از روش های درمانی برای زیباسازی طراحی لبخند اقدام کرده و یکی از روش ها را انجام میدهد تا به بهترین نتیجه برسد.
ایمپلنت کردن :
یکی از روش های رایج که برای جایگزین کردن دندان از دست داده استفاده میشود ایمپلنت کردن است که با درمان و ترمیم شدن آن ساختاری طبیعی در چهره بوجود می آورد و تاثیرگذار بوده .
ترمیم تاج دندان:
دندان هایی که ترک خورده یا شکسته و لب پریدگی دارند باید با روش تاج گذاری که با روکش های سرامیکی انجام میگیرد با تراش دادن و تنظیم کردن دندان روکش مربوطه را چسبانده و ظاهر دندان را طبیعی جلوه دهد.
 
سفید کردن دندان :
از موثرترین روش های زیباسازی طظاهر دندان ها تغییر رنگ آن ها به سفید است که با روش های درمانی این مهم انجام گرفته و برای ثابت ماندن رنگ دندان ها باید مراقبت های فردی در جهت سلامت دهان انجام گیرد.

روکش کردن:
دندانی که لب پریده یا تغییر رنگ داده باشد بهترین حالت درمانی گذاشتن روکش های پرسلن سرامیکی است که با توجه به تناسب دندان های بیمار باریک و همرنگ دندان ها به کار گذاشته میشود و روش ایده آلی محسوب میشود.

صاف کردن دندان ها :
برای اصلاخ لبخند زیبا زمان زیادی را صرف ارتودنسی دندان ها میکردند و باید سیم های فلزی را نیز تحمل میکرد تا دندان ها مرتب شوند ولی امروزه با روش های درمانی که انجام میگرد ارتودنسی نامرئی با روش های گوناگونی عمل کرده و میتواند دندان ها را صاف کند بدون اینکه نیاز به سیم گذاری و وصل کردن فلز و پلاک ها روی دندان ها باشد و لبخندی زیباتر را برای شما بوجود می آورد تا صرف چند ماه دندان هایی مرتب و منظم داشته باشید.

چه افرادی متقاضی هستند :
افرادی که برای طراحی لبخند متقاضی هستند باید در سلامت کامل دهان و دندان و لثه باشند . بیشتر افراد از لبخند خود راضی نیستند و میخواهند خط لبخند خوبی داشته باشند و بعد از مراجعه به دندانپزک زیباشناسی باید خواسته های لازم را به پزشک بگوید تا براساس دلخواه او درمان انجام شود و رضایت کافی را برای او فراهم آورد.


مشکلات دهانی قابل حل :
برای داشتن خط لبخند باید به اصلاح طرح لبخند اقدام کرد و شاید مشکلاتی را باید حل کرد که شامل موارد زیر می باشد :
- از بین رفتن دندان ها و تغییر رنگ آن ها 
- لب پریدگی و ترک های روی دندان ها
- پوسیدگی و فرسودگی بافت دندان ها که منجر به تغییر شکل یا نامناسب بودن دندان ها شده است.
- کج بودن و منحرف بودن دندان ها
- فاصله ی داشتن دندان ها
- لبخند لثه ای که نمای ناصافی دارد
این نواقص را با استفاده از طراحی لبخند اصلاح میکنند .

در درجه اول باید سلامت دهان را مدنظر داشت و بعد از زیباسازی دندان ها را زیرا با وجود داشتن مشکلات دهان اول باید بیماری ها و عارضه ها درمان گردند و بعداز آن اقدامات دیگر صورت گیرد.
بیماری لثه :
با مشکلات لثه ای مشکلاتی از قبیل خونریزی و التهاب و بد بو شدن دهان رخ میدهد و اگر لثه درمان نشود باعث از دست دادن دندان ها شده و با تحلیل دیدن استخوان فک همراه شده. متخصص در ابتدا باید پاکسازی های لازم را جهت درمان بیماری لثه به عمل آورد و با انجام جرم گیری و صاف کردن دندان ها مراحل اولیه را عمل کند.

دندان قروچه :
افرادی که استرس و فشار روحی زیادی دارند دندان قروچه میکنند و این عارضه باید قبل از آغاز درمان طراحی لبخند درمان شود. دندان قروچه کردن با عوارض درد فک، اختلال در فک و مفصل و گیجگاه و در نهایت آسیب رساندن به ساختار دندان ها شده زیرا با قروچه کردن دندانها ساییده میشوند و اگر قبل از درمان آن به زیباسازی اقدام شود نتیجه را از بین میبرد و لبخند زیبا را ناخوشایند میسازد.

پوسیدگی ها:
اگر از قبل دندان پوسیده ای دارید که درمان نشده باشد ابتدا باید حفره ی دندان پوسیده شده پر شود زیرا با پر کردن دندان از آسیب های وارده بر دندان جلوگیری کرده و با وجود پوسیدگی در دهان دندان های دیگر هم با انتقال باکتری پوسیده میشوند و باید حتما دندان های پوسیده شده پر شوند و در صورتی که پوسیدگی به عصب رسیده باشد با انجام عصب کشی و پر کردن و یا روکش کردن دندان درمان را پایان داد.
نامنظم بودن شدید دندان ها :
برای داشتن خط لبخندی زیبا باید تمام دندان ها دارای نظم و ترتیب باشند و در صورتی که مشکلات فکی و دندانی مربوط به اکلوژن ها شدید باشد باید با استفاده از روش های ارتودنسی براکت و پلاک ، ارتودنسی نامرئی و براکت گذاری های هم رنگ دندان سلامت آن ها را میسر کند.

مصرف دخانیات :
یکی از هدف های اصلی برای زیباسازی دندان ها و داشتن لبخنید زیبا از بین بردن لک ها و رنگ های روی دندان هاست زیرا با سیگار کشیدن و مصرف دخانیات بوجود می آید و به مرور زمان ظاهری زشت را روی دندان ها نمایان میسازند . اگر میخواهید به درمان اقدام کنید قبل از آن باید سیگار را ترک کنید و در غیر این صورت نتیجه ی درمان با شکست مواجه میشود و انتظار و ماندگاری که مدنظر دارید به دست نمی آید.
انتظارهای درست از درمان :
قبل از اینکه درمان شروع شود باید ئرک مناسبی را از نتیجه داشته باشد و با انجام تصویربرداری های دیجیتالی لازم این نگرش را در فرد ایجاد میکنند که باید برای اصلاح شدن و درمان از روش های درمانی مدنظر استفاده گردد تا معایب آن ها رفع شود و رضایت کامل را ایجاد کند و با طراح لبخند زیبا برای زیبایی خنده اقدامات لازم را انجام دهد.

 


 
 
.:: ::.
 
 
کشیدن دندان عقل و نکات مهم آن
 ن : امیر عباس  ت : سه شنبه 25 خرداد 1395
 
  ز : 14:29 | + 

کشیدن دندان عقل

 

و نکات مهم آن

 

آیا دندان عقل را باید کشید:
کشیدن دندان عقل قبلا اشاره شده است که در سنین 17 تا 20 سال رشد میکند البته در دخترها زودتر از پسرها دندان عقل رشد میکند.
دندان عقل با سایز های مختلف با سایر دندان ها تفاوت داشته و در بسیاری از موارد این دندان ها برای انسان مشکل آفرین شده لذا دانستن نکات زیر در مورد دندان های عقل میتواند سودمند باشد 
1- همیشه جوانه های دندان های عقل تشکیل نشده و لذا این دندان ها در بعضی افراد وجود نداشته و غایب هستند غایب بودن دندان های عقل دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که یکی از آن ها ارث می باشد.
2- رویش دندانهای عقل معمولا با مشکلاتی همراه بوده که از ان جمله دردهای مبهم و گاهی شدید که د رافراد مختلف متفاوت است . همچنین تورم و اماس لثه اطراف دندان عقل در حال بیرون آمدن و گاهی درد و خونریزی از این ناحیه. یک نوع عارضه لثه هنگام رویش دندان عقل ممکن است به وجود آید که از نظر علمی به نام پری کورونیت نامیده میشود. که عارضه ای دردناک می باشد که نیاز به درمانهای دارویی و گاهی جراحی پیدا میکند.
3- دندان های عقل همیشه بطور طبیعی و مستقیم رویش پیدا نمیکنند بلکه در بسیاری از موارد در مسیر رویش خود به سمت دندان مجاور کج شده و دندان عقل بطور افقی در استخوان فک خوابیده و قادر به رویش نبوده و لذا به صورت نهفته در فک باقی می ماند .
بسیاری از مردم از وجود دندانهای عقل اثر یک رادیوگرافی از فکین به دلایل دیگری به وجود این دندان ها پی برده میشود.
در مورد این که آیا دندان عقل نهفته را باید کشید یا به نظرات متفاوت هستند، بعضی معتقدند باقی مانده این دندان ها میتواند زمینه بروز تومورهای خاصی از جمله آوملوبلاستوما را ایجاد کنند. ثابت شده است که دندان های عقل پایین بیشتر دچار نهفتگی می شوند.
4- بسیاری از دندان عقل پس از رویش با دندان های جلویی خود به درستی جفت نشده و لذا جویدن غذا را نقشی ندارند.
5- دندان های های عقل به دلیل نداشتن یک شکل طبیعی مشخص مانند بسیاری از دندان های دیگر و قرار گرفتن در انتهای فکین و تمیز  نشدن ان ها هنگام مسواک زدن بسیار آسیب پذیر بوده و معمولا زودتر از سایر دندان ها پوسیده میشوند و باید به کشیدن دندان عقل ممجر شوند.
6- ترمیم و پرکردن دندان های عقل کار دشواری است و کشیدن آن ها نیز از دیگر دندان ها دشوارتر می باشد .
عفونت این دندان ها به راحتی در فضاهای صوتی و فکی پخش شده و میتواند برای بیمار خطرآفرین و مشکل ساز باشد.
7- توصیه میشود هریک تعضای خانواده از 20 سالگی با مراجعه به دندانپزشکی و در صورت لزوم گرفتن یک عکس، وضعیت دندان عقل خود را مشخص نموده و در صورت داشتن دندان عقل تکلیف نگهداری و یا خراج شدن آنها را مشخص نمایند.
جراحی دهان و فک و صورت و کشیدن دندان عقل:
جراحی یکی از وظایف یک دندانپزشک است به همین دلیل غالبا دندانپزشکان در تابلو خود عنوان جراح دندانپزشک را می آورند. البته جراحی در محدوده ی فک و کشیدن دندان عقل است. گرجه جراحی های وسیع و بزرگ و پیچیده در حیطه تخصص یک متخصص جراحی فک و صورت است ولی دندانپزشکان عمومی نیز جراحیهای کوچک مانند کشیدن دندان عقل و جراحی دندان عقل، شکافتنآبسه ها و .. را انجام میدهند.
جراحی در دندانپزشکی به دو دسته تقسیم میشوند:
1- جراحی های محدود و کوچک مانند کشیدن دندان عقل، شکافتن آبسه و جراحی ها برخی از ضایعات کوچک و محدود.
2- جراحیهای بزرگ را که دارای طیف وسیعی است این نوع اعمال جراحی در تخصص جراح فک و صورت است. برخی از انواع جراحی های بزرگ از قرار زیر می باشند:
1- جراحی های دندان عقل نهفته :
جراحی تومورهای فک و صورت و دهان، جراحی های فک جهت اصلاح ناهنجاریهای فکی مانند کوچک یا بزرگ بودن یک یا هر دو فک، جراحی های ناهنجاریهای دندانی فکی مانند جراحی شکاف کام و لب
2- جراحی صدمات فکی و صورت:
این نوع جراحی در تصادفات و حوادث لازم است. متخصص جراحی فک و صورت انواع شکستگیهای فکی و صورتی را از طریق جرای درمان مینماید.
3-  جراحی زیبایی:
مانند جراحی ترمیمی پلاستیک، جراحی بینی که بیشتر جنبه ی زیبایی داشته و امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. البته این نوع جراحی ها بیشتر کارجراحی پلاستیک و متخصص گوش و حلق و بینی است.
جراحیهای بزرگ بزرگ به وسیله هر یک از متخصصین فوق در بیمارتان و تحت بیهوشی انجام میگیرد.
بسیاری از ناهنجاریهای فکی و صورتی بعد از سن بلوغ که دیگر از طریق ارتدنسی قابل جبران نیستند به وسیله ی جراحی درمانن میشوند مثلا افرادی که دچار جلوزدگی فک پایین یا بالا یا جلو آمدن هردو فکک بوده و در دوران کودکی و نوجوانی از طریق ارتودنسی اقدام به درمان نکرده اند در سنین جوانی می توانند از طریق جراحی مشکل فکی خود را حل کنند.
دندان عقل فدای ارتودنسی:
اگر در هنگام ارد=تودنسی فضای کمی برای حرکت دادن دندان ها داشته باشید متخصص ارتودنسی با توجه به تخصص خود و توصیه ی وی قبل از شروع درمان ارتودنسی به فرد میگوید که دندان های عقل را بکشد و از دهان خارج کرده و اگر در هنگام جراحی ها و ارتودنسی ها که میخواهد دندان ها مرتب شوند وجود دندان عقل مانع از مرتب شدن آن ها کند.
اگر بعد از اینکه ارتودنسی امنجام شد و هنوز هم مقداری شلوغی در فک پایین وجود داشت باید به کشیدن دندان عقل اقدام شود و متخصصان به فرد توصیه میکنند که باید دندان عقل خود را بکشند و آن را جراحی کنند تا کمی از این بی نظمی از بین برود.

در برخی موارد دندان عقل در حین رشد کردن راه را گم کرده و به صورتی رشد میکند که به بقیه ی دندان های مجاور خود آسیب وارد میکندو به جای اینکه به صورت عمودی رشد کند رو به جلو رشد کرده و حرکت میکند در این شرایط ریشه ی دندان آسیابی دیگر را قربانی کرده و آن را از بین میبرد 
اگر در این شرایط به کشیدن دندان عقل اقدام نکنید پس از مدتی دندان آسیابی از ریشه باید درمان شود و با گرفتن عکس از رادیوگرافی از جهت رشد دندان عقل باید اطمینان حاصل کرد.

 

شاید برای خیلی از شما هم سوال باشد چرا کشیدن دندان عقل باید حتما انجام شود و عواقب نکشیدن ان چیست ؟بسیاری از دندانپزشکان و جراحان معتقد هستند بهترین و مناسب ترین سن جهت کشیدن دندان عقل زیر 20 سال است . در این سن هم شما درد کمتری را تحمل خواهید کرد و دچار عوارض جانبی کمتری نیز خواهید شد.در واقع دندان عقل سومین دندان آسیاب بزرگ است که در انتهای فک قرار گرفته و معمولا در سن 17 تا 21 سالگی رشد خواهد کرد.
علت اینکه باید این دندان را کشید این است که نسبت به سایر دندان های دیگر خیلی دیر رشد می کند و زمانیکه می خواهد رویش داشته باشد در فک فضای کافی وجود نداشته و همین باعث می شود تا اکثر مواقع به صورت پنهانی و نیمه نهفته نشان خواهد داد و در زیر لثه باقی می ماند.اماری که تا به امروز در دست است نشان می دهد معمولا این دندان برای افراد دچار مشکل کرده و مجبور به کشیدن ان هستند.همین زیر لثه ماندن انها باعث می شود تا به صورت تدریجی پوسیده شوند و خرابی آنها باعث پوسیدگی دیگر دندان ها نیز خواهد شد. در برخی از مواقع حتی نیاز است برای کشیدن دندان عقل در بیمارستان بستری شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت.همچنین یکی دیگر از عوارضی که این دندان می تواند در پی داشته باشد این است که باعث انحراف دیگر دندان ها خواهد شد.
اگر در ناحیه مفصل فک و گوش و چشم و حتی سر خود احساس درد دارید طبیعی است این ها عوراض همان دندان عقل هستند که در حال پوسیده شدن است.در این مواقع بهترین کار این است که باید به کلینیک دندانپزشکی مجهزی مراجعه نمایید و زیر نظر یک دکتر دندانپزشک اقدام به کشیدن ان نمایید.
اما کسانی که در سنین بزرگسالی و حتی سالمندی می خواهند اقدام به کشیدن دندان عقل کنند باید بدانند که در این سن ممکن است با عوارض زیر روبرو شوند :
 1-ریشه های دندان عقل در سنین بالاتر قطعا قطور تر شده و همین باعث می شود تا کشیدن ان همراه با درد و رنج بیشتری باشد.
2-بعد از کشیدن دوران التیام یافتن دندان ها طولانی تر خواهد شد.
3-احتمالا چون دیر اقدام به کشیدن دندان نموده اید دندان های مجاور نیز دچار پوسیدگی شده اند.
4-در این حالت امکان فک جوش شدن نیز وجود دارد.
5-در افراد مسن تر حتی احتمال شکسته شدن استخوان در حین عمل جراحی نیز وجود دارد.
معمولا اگر قرار باشد دندان عقل رشد کند تا قبل از 20 سالگی در دهان شما اثاری از آن خواهید دید. اما گاهی اوقات ممکن است حتی در 40 سالگی اثری از این دندان در دهان شما نباشد و اگر تا این سن مشکلی برای دهان و دندان شما ایجاد نشده دیگر نیاز نیست زیاد به فکر خارج کردن این دندان باشید.در این حالت بهتر است هر یک سال و یا دو سال یک بار از دندان های خود عکس گرفته و به یک متخصص نشان دهید تا بررسی دقیقی بروی آن داشته باشد.

پری کرونایتیس

ممکن در برخی از افراد بدین گونه باشد که روی دندان عقل ان ها  یک لایه مخاطی قرار گرفته باشد . این لایه بسیار نازک است و گاهی در هنگام جویدن غذا ممکن است زخم شود و یا حتی غذا در زیر ان گیر کند.این مکان بهترین جا برای رشد و نمو میکروب ها است و ممکن است باعث ایجاد عفونت های شدید شود.برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه نمایید تا زیر لایه مخاطی را کاملا ضد عفونی کرده و شستشو دهد و بعد از /ان هم باید فکری برای کشدن دندان عقل خود داشته باشید.
 در برخی از موارد دیده شده است که دندان عقل به جای اینکه عمودی رشد کند به صورت افقی در حال رشد است و همین امر موجب شده تا ریشه دندان آسیای کناری خود را مورد هدف قرار داده و از بین ببرد.در این حالت علاوه بر کشیدن دندان عقل باید ریشه آسیب دیده را نیز مداوا نمایید.
اگر میخواهید دندان های خود را ارتودنسی کنید و هعنوز دندان عقل خود را نکشیده اید معمولا اولین پیشنهادی که دکتر به شما می کند این است که ابتدا نسبت به خارج کردن این دندان اقدام نمایید و سپس به فکر ارتودنسی باشید.چون در ارتودنسی معمولا نیاز است تا دندان های آسیاب به عقب کشیده شوند و با وجود دندان عقل عملا این کار غیر ممکن خواهد بود.

در کل در مورد کشیدن دندان عقل و اینکه واقعا در چه سنی این کار باید انجام شود بهترین پیشنهاد ما این است که حتما به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید و با عکس گرفتن از دندان های خود هر چه زودتر نسبت به خارج کردن ان اقدام نمایید. 

چند نکته هم  برای زمانیکه دندان عقل خود را کشیده اید بگوییم که رعایت نکردن انها می تواند برای شما عوارض جانبی زیادی را به همراه داشته باشد :
اول اینکه بعد از کشیدن دندان عقل سعی نکنید تا محتویات دهان خود را با تف کردن به بیرون بریزید همین امر موجب فشار آوردن به لثه شده و باعث خونریزی مجدد می شود.
برخی فکر می کنند که با سیگار کشیدن می توانند درد لثه را التیام بخشند که این کار در آن لحظه مثل سم برای شما می ماند.
معمولا جراح  بعد از کشیدن دندان عقل به شما توصیه هایی را می کند  از جمله اینکه :
یک گاز مرطوب را حدود نیم ساعت در محل جراحی شده قرار دهید.این کار به شما کمک خواهد کرد تا خونریزی متوقف شده و بروی محل جراحی شده یک لخته خون ایجاد شود. در این حالت به هیچ وجه نباید تا 3 الی 4 ساعت بعد از ان صحبت کنید. چون ممکن است لخته پاره شود و دوباره شاهد خونریزی باشید.
حتی یک روز بعد از جراحی ممکن است شما در دهانتان شاهد کمی خون آبه باشید که این امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
حتی اگر اهل ورزش کردن هستید نباید تا یکی دو روز بعد از کشیدن دندان عقل اقدام به حرکت های ورزشی نمایید .چرا که ورزش باعث افزایش جریان خون شده و همین امر ممکن است باعث خونریزی مجدد شود.
بعد از کشیدن دندان عقل ممکن است یک طرف صورت شما بر اثر فشار جراحی باد کند و متورم شود . نترسید ، این طبیعی است و به زودی خوب خواهد شد.برای اینکه از ورم صورت جلوگیری کنید می توانید مقداری یخ را درون یک پارچه قرار داده و انرا بروی محل مورد نظر قرار دهید تا از ورم ان بخش بکاهد.
اما توصیه هایی که برا غذا خوردن شما می توان بعد از کشیدن دندان عقل داشت بدین شرح است : 
1-بعد از عمل جراحی فوق به هیچ وجه غذای گرم مصرف نکنید. شما می توانید یک سوپ پر از مواد مغذی را بگذارید تا خنک شود و سپس میل نمایید.
2-سعی کنید در همان روز اول مقدار زیادی شیر و مایعات و آب میوه میل کنید تا جبران آب از دست رفته بدنتان را کند.
3-دوست دارید کمی از دردتان التیام یابد کافیست30 دقیقه بعد از عمل یک بستی میل نمایید.
4بعد از یک روز مجددا به رژیم غذایی قبلی خود بازگشته و  تا جایی که می توانید از سمت مخالف که دندان را کشیده اید برای خوردن و جویدن استفاده نمایید.
5-یک روز بعد از عمل می توانید با کمی اب نمک محیط دهان خود را شستشو دهید تا از هر گونه میکروب و  خون آبه پاک شود.

اما سوالی که در این روزها بعد از کشیدن دندان عقل ممکن است زیاد پرسیده شود این است که با درد بعد از عمل باید چه کرد ؟
با دردش چه کار کنیم؟
درد پس از جراحی دندان عقل، شاید بدترین تجربه ی شما از دندان پزشکی باشد. تا هنگامی که اثرات داروی بی‌حسی وجود دارد، شما این درد را احساس نمی‌کنید، بنابراین ممکن است از خوردن مسکن غافل شوید.بهتر است پیش از اینکه مطب دندان پزشکی را ترک کنید، یک عدد قرص ضد درد مصرف کنید تا وقتی اثرات داروی بی‌حسی از بین رفت، دچار درد شدید نشوید.

 

برای کشیدن دندان باید موضع آن بی حس شود تا احساس درد ایجاد نکند و بعد از ان باید به خوبی از توصیه های غذایی تجویز شده ی دکتر استفاده کرد و اینکه چه غذاهایی را باید خودر تا این رژیم غذایی حفظ شود.
بعد از کشیدن دندان خونریزی داشتن امری طبیعی بوده و نباید از مواردی که باعث کاهش بهبودی میشوند خودداری کرد و بعد از آن 24 ساعت نباید سیگار کشید و برای خوردن مایعات از نی استفاده کرد تا از برخورد به محل جراحی شده اجتناب شود و از وارد کردن اب با شدت زیاد دوری کرده و هرکز دهانتان را با اب زیاد نشویید زیرا با جابجا شدن لخته های خونی که روی محل قرار دارند باعث خونریزی مجدد شده و اگر میخواهید آب را درون دهان خود کنید به آرامی این کار را انجام دهید.
برای کاهش تورم میتوانید از پرس یخ در پارچه یا کیف یخ استفاده کرده و روی موضع قرار داده و همینطور از داروهای مسکن استفاده کرد تا از بروز درد کاهش داده . در حین شستن و مسواک کردن بقیه ی دندان ها با استفاده از نخ دندان و مسواک آن ها را تمیز کنید ولی بر روی دندان جراحی شده نباید مسواک کشید زیرا باعث خونریزی شدید شده و بهبودی را از بین برده.

توصیه های مراقبتی در کشیدن دندان عقل :
1- از گاز استریل تکه شده به اندازه ی کم استفاده کنید و در مدت زمان نیم ساعت روی دندان نگهداشته و بصورت ملایم آنرا فشار دهید.
2- نباید دهان و دندان خود را مکررا مک بزنید و آب آن را خارج کنید.
3- هرگز نباید غذاهای صفت را بجوید و حتی الامکان داغ نباشند و با دمای ملایمی وارد دهان شوند.
4- هرگز نباید سیگار یا پیپ کشید و در خوردن مایعات از نی استفاده کرد.
5- در شب اول دهانی که جراحی شده نباید مسواک زده شود.
6- روز دوم بعد از جراحی باید دهان را با استفاده از محلول نمک و آب ولرم شستشوی روزانه داد و بدون اینکه دهان را پمپاژ کنید محلول را چند ثانیه در دهان نگه داشته و بعد از آن تخلیه کنید.
7- اگر در دو روز بعد از کشیدن دندان از محل آن خونریزی شود طبیعی بوده و نیازی به مراجعه ی پزشک نداشته.
8- اگر به مقداری خونریزی عارض شد با تکه ای گاز استریل به صورت مرطوب روی آن با فشار ملایم دهان را بسته نگه داشته و از بیرون روی دهان از کپرس استفاده کرد.
9- اگر با خونریزی زیادی مواجه شدید باید به کلینیک مراجعه کنید و هرگز داروهای مختلف را روی دندان کشیده شده قرار ندهید.
10- اگر با درد زیادی همراه است میتوانید از مسکن هایی مانند بروفن و آسپرین استفاده کرد و با دارا بودن حالت انعقادی از بروز درد جلوگیری میکنند.
11- اگر تورم و عفونت پدیدار شد با کلینیک تماس بگیرید.
12- با ماندگاری اثر داروی بی حسی لب و دهان و گونه ها که بافت های نرمی دارند در 3 تا4 ساعت همراه بوده که باید مواظب بود که زبان را گاز گرفته نکنید.
13- بعد از کشیدن دندان لخته های خونی که از آن حفره خارج شده اند با خشکی مواجه میشود که با درد زیادی همراه بوده و در صورتی که از مسکن های قوی استفاده کردید و درد تسکین نیافت باید به نزد دندانپزشک مراجعه کرد.
14- بعد از اینکه دندان کشیده شد دهان با تغییر طعم مواجه شده که بوی بدی را به همراه داشته ولی این بو ناشی از عفونت نمیباشد.


15- از سمت دندانی که کشیده شده است نباید غذا جوید و تا 24 ساعت روی آن را مسواک نزد و بعد از اینکه یک هفته تا 10 روز گذشت برای کشیدن بخیه به دندانپزشک مراجعه کنید.
16- داروهایی را که دندانپزشک تجویز کرده است را به طور مرتب باید خورد و مصرف کرد.
17- اگر دارای سابقه ی بیماری هستید قبل از کشیدن دندان به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند با توجه به وضعیت جسمانی شما اقدام به جراحی و درمان کند.

دلیل کشیدن دندان:
پوسیدگی گسترده در کل دندان
ارتودنسی کردن
شکستگی دندان از ریشه
کاشتن پروتز های دندانی
دندان های نهفته در فک
مشکلات اقتصادی

از جمله مواردی که میتوان دندان را کشید ک
با بالا رفتن علم و به مراتب امکانات پزشکی و دندانپزشکی کشیدن دندان کاهش یافته و با استفاده از ترمیم کردن آن میتوان دندان آسیب دیده را نگه داشت ولی به دلایلی باز منجر به کشیدن شده .
مشکلات اقتصادی :
یکی از علت هایی که به درمان دندان ها اقدام نمیشود مشکلات اقتصادی بوده و به دلیل دیر مراجعه کردن به پزشک با خراب شدن کامل دندان روبرو شده و یا اینکه فرد هزینه ی لازم را برای ترمیم کردن دندان نداشته که مجبور به کشیدن دندان شده .

پوسیدگی های زیاد:
یکی از دلایل عمده در کشیدن دندان عقل پوسیده بودن آن است که دیگر نمیتوان آنرا ترمیم کرد و فقط باید آنرا کشید.

دندان های عفونی:
اگر دندانی با عفونت همراه بوده و نمیتوان ریشه ی انرا ترمیم کرد و یا عصب کشی کرد باید آنرا کشید زیرا عفونت آن غیر قابل برگشت است.

پریودنتال:
در جوامع عقب افتاده که با بیماری های لثه مواجه هستند و استخوان دندان لق شده و دیگر نمیتواند دندان را نگه دارد منجر به کشیدن دندان شده.

ارتودنسی :
برای ارتودنسی کردن به فضای بیشتری احتیاج بوده و اگر دندان ها بی نظم و شلوغ باشند مجبور بوده دندان را کشید تا فضای لازم برای ارتودنسی کردن باز شود 

دندان های نهفته:
اگر دندانی درون فک مانده باشد و یا اینکه مثل دندان عقل رشد نکرده باشد که با فضای کم رویش مواجه باشد باید آنرا کشید و با جراحی کردن از درون فک و استخوان آنرا خارج کرد.

دندان هایی که با جراحی پروتزی مشکل دارند:
اگر در پروتز گذاشتن دندانی با مشکل مواجه شود و مانع انجام کار شود باید کشیده شود تا بتوان فعالیت های درمانی را انجام داد.

دندان های با ضایعات:
اگر دندانی با ضایعات پاتولوژیک همراه شود باید با توجه به تجویز پزشک کشیده شود.

دندان های کشیده شده:
اگر دندانی دچار شکستگی از ریشه باشد باید آنرا کشید زیرا نمیتوان هیچ درمانی را روی ان انجام داد و قابل ترمیم کردن نبوده.

 

دندان‌های دارای ضایعات پاتولوژیک: اگر دندان‌ها دچار ضایعات پاتولوژیک شوند ممکن است با نظر دندانپزشک کشیده شوند.
دندان‌های مبتلا در شکستگی فک: در فردی که دچار شکستگی فک بالا یا پایین شده، دندان‌هایی که شدیدا آسیب‌دیده یا از بافت استخوانی اطراف جدا شده‌اند، ممکن است برای جلوگیری از عفونت کشیده شوند.
قبل از انجام رادیوتراپی:  بیمارانی که به خاطر انواعی از تومورهای دهانی مجبور به پرتودرمانی هستند، مجبور به کشیدن دندان‌های مشکوک به عفونت و غیر قابل ترمیم خود هستند.
دلایل نکشیدن دندان
حتی در صورتی‌که دندانی حائز یکی از شرایط کشیدن دندان باشد، ممکن است به دلیل برخی موارد امکان خارج کردن آنها وجود نداشته باشد و دندان‌پزشک مجبور باشد کشیدن دندان را تا فروکش کردن شدت مشکل به تاخیر بیاندازد. بیماری‌های سیستمیک کنترل نشده نظیر دیابت شدید و بیماری پیشرفته کلیه، لوسمی، بیماری کنترل نشده و شدید قلبی، فشار خون بالا ممکن است به ممنونعیت نسبی یا مطلق کشیدن دندان منجر شود. بیمارانی که داروهایی نظیر داروهای مهار کننده سیستم ایمنی و شیمی درمانی سرطان یا فاکتورهای خونی ضد انعقاد مصرف می کنند باید با احتیاط مورد عمل جراحی دندان قرار گیرند.


 
 
.:: ::.
 
 
لبخند زیبا حق شما است
 ن : امیر عباس  ت : سه شنبه 25 خرداد 1395
 
  ز : 14:29 | + 

لبخند زیبا

حق شما است
 


یکی از مواردی که ما به واسطه ی آن می توانیم افراد را به سوی خود جذب کنیم ، لبخند زیبا می باشد . لبخندی که در آن می توان از خیلی از شخصیت های طرف مقابلمان را در برورد اول متوجه باشیم . این لبخند در ابتدا نشان می دهد که تا چه حد برای کسی که به او لبخند می زنیم ، دلنشین هستیم . این مورد در خیلی از موارد اگر دو طرف دو جنس مخالف باشند منجر به عشق می شود . که بنابراین داشتن لبخندی زیبا نه تنها برای خودمان حس زیباتری ایجاد می کند بلکه این حس را به طرف مقابلمان القاء می کند و نشان میدهد تا چه اندازه می توانیم قلب یکدیگر را با لبخندی فریبنده تسخیر می کنیم . در واقع داشتن لبخند زیبا ، زیباترین سلامی است که می توانیم ان را به دیگران اهدا کنیم . برای رسیدن به این لبخند زیبا علاوه داشتن حس زیبا  ، باید ظاهر زیبا و دلنوازی داشته باشیم تا دیگران را بهتر و بیشتر به سمت خود جذب نماییم . و خود از داشتن این لبخند زیبا ، حظ کافی را ببریم. کلید طلایی ورود به قلب آدم ها ، لبخند می باشد. پس فراموش نکنیم که لبخند خوب و زیبا یکی از بهترین فاکتور های زیبایی و جذابیت و داشتن روابط اجتماعی بهتر می باشد. ما برای رسیدن به این روابط خود 
، علاوه بر قلب مهربان و دلنواز خود ، بعضی وقتها لازم است به پزشک دندانپزشک مراجعه کنیم و خود را در دل افراد زیاد( علی الخصوص کسانی که برایمان در زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردارند)،جای دهیم. ما برای داشتن یک لبخند زیبا باید به دندانپزشک مراجعه کنیم و از او بخواهیم که لبخندمان را جذاب کرده و یکی از طرح های زیبایی لبخند را برایمان انجام دهد و  از او ضمانت ویژه جهت انجام هر چه بهتر این عمل  بخواهیم و زیبایی خود را از همین الان تضمین کنیم.لبخند ، از لحاظ روانشناسی و روحی یکی از بهترین و ساده ترین عمل است که هر کسی با هر ملیت و قوم و  نژاد و کشور و رنگ و سن و جنس و.... ی می تواند حس زیبایش  را به دیگری نشان داده و شروع یک رابطه ی زیبا را پایه ریزی کند. با توجه به این که جهان در حال گسترش  و علم و رفاه به صورت منظم و با سرعت بالایی رشد می کند این نیاز احساس می شود که هر کس بتواند به زیبایی خود بپردازد و مقوله ی زیبایی بسیار با اهمیت جلوه کند. داشتن یک لبخند زیبا نه تنها موقعیت اجتماعی و عاطفی ویژه ای برای فرد ایجاد می کند ، بلکه برای وی موقعیت و شرایط شغلی و اقتصادی ، موفقیت و شانس بهتری را برای فرد ایجاد می کند. علا وه بر زیبایی ، اعتماد به نفسی در درون افراد با  داشتن لبخند زبیا شکل می گیرد که مثال نزدنی است و وی را راغب میکند  تا از خود خوش اخلاقی و لبخند زیاد تری ایجاد کند. با پیش روی تکنولوژی و علم اختراع و کشفیات  لبخند زیبا دغدغه ی خیلی از افراد شده تا بر این آمدند به طراحی این لبخندها بپردازند . 
 اجزا و ویژگی های یک لبخند زیبا را بشناسید: 
 داشتن لبخند زیبا نه تنها در داشتن حس خوب  درخود مؤثر است ، بلکه در ایجاد و القای حس خوب در اطرافیان ایجاد و آنها را جذب می کند.
 هر مقدار پهنا و وسعت لبخند شما بیشتر باشد ، لبخند شما بسیار جذاب تر و مؤثرتر بوده و برتر می باشد.علاوه بر زیبایی و این گونه اعمال برای لبخند زیبا جوان سازی پوست را در بر خواهد داشت و این کار ها و اعمال برای دندان بدون هیچ گونه صدمه و آسیبی به دندان امکان پذیر می باشد.
 چیزی در اصلاح و درست کردن ترتیب دندان ها برای دکتر دندانپزشک مورد توجه قرار می گیرد ، قرینه و هم سان بودن دندان های چپ و راست با هم است و غیر از  دندان های ردیف بالایی باید دندان  های ردیف پایین نیز با هم قرینه و هم سان باشند  و اگر کجی و ناقرینگی وجود داشت دکتر دندان پزشک  باید آن را اصلاح و برای قرینه کردن آن اعمال مربوطه را انجام دهد و نیز داشتن رابطه ی صحیح و کنار هم قرار گرفتن دندان های چپ و راست با لب و به صورت کل نحوه ی قرار گرفتن لب و دندان  ها می باشدو پزشک مربوطه باید روی این موارد دقت کافی را مبذول بدارد . ترتیب و به ردیف بودن طول و عرض و ارتباط طولی و عرضی دندان ها با هم نیز برای یک پزشک مورد توجه می باشد. و این ترتیب و نحوه قرار گیری دندان  ها و لثه ها و لب ها باید طبق فرمول خاصی کنار هم قرار گیرند که با اصلاح همه ی اینها می تون لبخند زیبا و مورد دل خواه را به بیمار  و مراجعه کننده اهدا نمود و وی را از داشتتن این گونه لبخند زیبا برخوردار نمود.
 از با اهمیت ترین مورد های دندان پزشکی می توان به در مان های زیر اشاره نمود:
1-لمینیت دندان( سرامیکی و کامپوزیتی) ،2-بلیچینگ دندان(سفید کردن دندان ها )،3-جراحی لثه ( اصللاح بدفرمی و بلندی لثه ها و یا بیشتر کردن طول تاج دندان ها ).
لبخند واقعی لبخندی است که آدم را به شور وشعف وادرا می کند که قدرت این شور و شعف نیز بسیار زیاد می باشد.
 جال در مورد اجزا و بخش های یک لبخند زیبا را بهتر و بیستر بشناسیم:
1-    نسبت دیده شدن و رؤیت دندان های ثنایا،
2-    میزان دیده شدن لثه ها ،
3-    قوس لبخند،
4-    فضای منفی ،
5-    پهنای لبخند. 
 حال توضیحات این اجزا و بخش ها : 
مورد اول:تناسب دیده شدن دندان های ثنایا: هر کسی به طور طبیعی  چهار تا دندان در فک بالا و چهار دندان در فک پایین در لبخند دیده می شوند که به آنها دندان های ثنایا گفته می شود. رد فک بالا دو دندان ثنایای بزرگتر  که از دوتای آنها بزرگتر می باشد را  دندان های ثنایای میانی  و دو دندان در ردیف کناری و  کناره های دندان بزرگتر میباشد را  ثنایای کناری  می گویند. در یک لبخند زیبا ، میتوان این ثنایا را مشاهده نمود که ردیف و نظم خاصی را دارند . فرق افراد مسن در نمایش بیشتر و یا کمتر این ثنایا ها می باشد . که در افراد مسن این ثنایا ها کمتر دیده می شود ولی در افراد جوان تر این ثنایا ها بزرگتر و نمایان تر می باشد.

 

 

یکی از مهمترین عواملی که می تواند در زیبایی لبخند شما بسیار تاثیر گذار باشد قطعا رنگ دندان هایتان است.اگر دارای دندان های خراب و شکسته ای هستید و می خواهید اقدام به پر کردن انها نمایید سعی کنید برای حفظ زیبایی از موا کامپوزیتی استفاده نمایید که هم رنگ دندان باشند.دندان هایی که تیره هستند و یا رنگ پریده می باشند به مانند ظاهر دندان های پیر و فرسوده می باشند و همین می تواند مانع داشتن لبخند زیبا برای شما باشد.ارگ می خواهید تا در هنگام خندیدن جوان تر و شاداب تر به نظر برسید بهترین کار این است که بروی رنگ دندان های خود کار کنید تا سفید و درخشان تر به نظر برسند.در واقع متخصص زیبایی که قرار است بروی طرح لبخند شما کار نماید باید با توجه به رنگ پوست و موی شما و دیگر جزییات شخصیتان در انتخاب رنگ دندان شما اقدام نماید.
بعد از اینکه مشکل رنگ دندان به صورت کامل برطرف شد و مشخص گردید که برای شما با توجه به ظاهر فیزیکی و رنگ پوستی که دارید از چه رنگی استفاده شود حال نوبت به طراز نمودن دندان و داشتن فاصله مناسب میان انها می باشد.یک لبخند زیبا زمانی شکل می گیرد که دندان های شما دارای چیدمانی زیبا و منظم باشند. فاصله میان انها از هم زیاد نباشد و طول دندان کوچک و بزرگ نباشند.در واقع هم ردیف و در یک خط ممتد قرار گرفته باشند.در غیر اینصورت باید به روش ارتودنسی ابتدا کمک نمود تا فاصله میان دندان ها برطرف شود.
دندان های افتاده هر شخصی می تواند مانع بزرگی در جهت رسیدن به یک لبخند زیبا باشد.جدا از مباحث زیبایی شما حتی در جویدن و غذا خوردن هم نیز ممکن است دچار مشکل شوید.پس هم به خاطر اینکه دچار ناراحتی های گوارشی به خاطر بد جویدن غذاها نشوید و هم دارای زیبایی لبخند باشید باید تما فکری به حال دندان های افتاده خود کنید.می توانید با استفاده از روش کاشت دندان یا ایمپلنت اقدام به برطرف کردن این مشکل نمایید.

لبخند زیبا |زیبایی لبخند حق شما است.
اما عامل بعدی که به زیبایی لبخند شما کمک می کند قطعا هماهنگی و تعادل میان دندان ها می باشد.وجود دندان ای کج و شکسته و لب پر شده  می تواند مانع بزرگی در جهت رسیدن به ان لبخند زیبایی مورد نظر شما باشد.همه موارد فوق را باید توسط یک دندانپزشک مجرب و متخصص برطرف شود تا بتوان امید داشت شما نیز روزی صاحب بک لبخند زیبا خواهید شد.
اما عامل مهم دیگری که می تواند در زیبایی لبخند شما موثر باشد گونه های شما هستند. فرم گونه ها به همراه بزرگ و یا کوچک بودن لب ها می تواند به شدت بر میزان زیبا و یا زشت بودن یک لبخند تاثیر گذار باشند.
در واقع می توان گفت اگر صورت شما نا متناسب باشد هر چقدر هم که دندان هایی سفید و و منظم داشته باشید باز هم در رسیدن به داشتن لبخند زیبا مشکل خواهید داشت.در این گونه موارد از روش درمانی اصلاح لبخند لثه ای استفاده می شود و سعی می شود تا با تغییراتی که در فرم لثه ها صوتر می پذیرد مشکلات فوق را برطرف نمایند.قطعا یک پزشک مجرب می بایست ابتدای امر با شما در مورد داشتن لبخند زیبا و آنچه که شما انتظار دارید مشورت نماید.
در بالا نیز عنوان کردیم که جدا از مبحث رنگ دندان باید از نظر چیدمان و هم طرازی نیز از حوزه زیبایی شناسی دارای هارمونی لازم باشد.مثلا طول دندان می تواند عامل بسیار مهمی در میزان زیبایی و یا زشتی خنده شما داشته باشد.وجود ندان های بلند معمولا نشان دهنده جوان بودن فرد است.چرا که در افراد پیر به دلیل افزایش سن و ساییدگی دندان ها شاهد کوتاه تر شدن طول دندان ها هستیم.
علاوه بر رنگ، هم طرازی و ردیف کردن دندان درحوزه زیبا شناسی خنده شما (دندان های بالایی و پایینی که در هنگام لبخند زدن مشخص می شود)، دندان پزشک زیبایی ویژگی های متعددی از دندان ها و لبخند زیبای شما را در حین برنامه ریزی برای اصلاح طرح لبخند دندان مورد ارزیابی قرار می دهد. این ویژگی ها از قرار زیر می باشند:
شما نیز اگر برای زیبایی لبخند نیاز به افزایش طول دندان دارید حتما قبل از ان با یک متخصص حرفه ای در این زمینه مشورت نمایید تا بتوانید بهترین نتیجه را حاصل نمایید.زیبایی لبخند شما تا حد زیادی به میزان استاندارد بودن خط لبخند شما بستگی دارد . در مورد خط لبخند باید گفت که خطی خیالی است کهدر امتداد لبه های دندان های بالایی امتداد می یابد.و در وضعیت ایده ال باید مشابه انحنای لب پایینی شما در هنگام لبخند زدن باشد. این نقطه ارجاع استاندارد برای اصلاح طرح لبخند دندان برای کمک به تعیین میزان طول دندان های شما مورد استفاده قرار می گیرد.
عامل مهم دیگری که می تواند در زیباتر کردن لبخندهای شما کمک کند وجود تناسب میان دندان ها است . باید شما توسط یک دندانپزشک متخصص معاینه شوید تا دقیقا مشخص شود به چه میزان دندان هایتان دارای تناسب است و تا چه اندازه نیاز به تغییرات برای این منظور می باشد.
زیبایی لبخن شما می تواند حتی به بافت و مشخصات دندان هایتان بستگی داشته باشد.مثلا برای اینکه دندانهایتان بافت بهتری پیدا کنند می تواند از روکش هایی استفاده کرد تا فرم دندانیتان مردانه تر و یا زنانه تر شوند.اما قبل از اینکه اصلا برای زیبایی لبخند شما کاری صورت پذیرد باید اولین قدم معاینه دقیق دندان هایتان توسط دندانپزشک باشد.ابتدا باید از سلامت دهان و دندانهایتان مطمئن شد و سپس اقدام به کارهای درمانی در مورد زیبایی لبخند نمود.
اما شاید مهمترین بخش میزان هزینه ای باشد که برای این کار باید در نظر گفت. نمی توان رقم دقیق را مشخص کرد . همانطور که در این مقاله و دیگر مقالات قبلی ینز اشاره کردیم داشتن لبخند زیبا می تواند به فاکتورهای متعددی برگرد و بستیگ به فرم صورت و گونه ها و میزان منظم بودن دندان هایتان ممکن است هزینه  این کار کم و یا زیاد شود . به هر حال برای بدست آوردن قیمت دقیق حتما نیاز است تا از یک پزشک متخصص استعلام گرفته شود.


 
 
.:: ::.
 
 
هزینه کاشت دندان
 ن : امیر عباس  ت : سه شنبه 25 خرداد 1395
 
  ز : 14:28 | + 

 

هزینه کاشت دندان 

 


برخی از دکتران در مراحل کاشت دندان روکش های ایمپلنت را خودشان میسازند تا برخی از هزینه کاشت دندان کاهش پیدا کند و در آن تاثیر داشته و اینکه شما نیازی نیست تا به دو دندانپزشکی مراجه کنید و با این حالت استرس نیز کاهش پیدا کرده .
با جلسات رایگانی که برای بیماران فرهم میشود می توانند از چالشی که برا هزینه محسوب میشود جلوگیری کرده و با توجه به بودجه ی فرد درمان را انجام داد زیرا برخی از بیماران هزینه ی لازم را برای این نوع درمان ندارند و باید با انجام مشاوره و پیشنهادات مالی مربوطه ان ها را مطلع کرده و بر بق آن قادر به انجام درمان باشند.
پیشنهاد مشاوران متخصص دندانپزشک به بیماران این است که برای پرداخت هزینه کاشت دندان تغییر زندگی خود را از بین نبرید تا بتوانید لبخندی زیبا و زندگی متنوعی را شروع کنید زیرا نیاز به تغییر در زندگی یکی از اصول اساسی بوده و ارزش ویزیت کردن را دارد .
پرداخت هزینه کاشت دندان که با انجام این درمان یکبار دیگر میتوان تغییر را در زندگی خود ایجاد کنید و بیماران این تصمصم بزرگ را ببینند. به این منظور با ارائه دادن هزینه های مختلف درمانی به بیماران میتوان شرایط واجد را در تصمصیم گیری آن ها به عمل اورد تا راهی را برای پرداخت درمانشان به عمل آورند.
برخی از بیماران ترس از قیمت بالای این درمان را دارند و اینکه چگونه این هزینه را پرداخت کنند ولی نباید این هزینه و پرداخت آن نباید فرد را از تغییر کردن بازدارد و از درمان دور کند و با انجام مشاورات رایگان میتوان به نتیجه ی پرداخت رسید. تا اینکه فرد نوع درمان خود را انتخاب کرده و با آگاهی لازم و برآورد با خود درمان را آغاز کند.

هزینه کاشت دندان ایمپلنت چقدر است :
با کاهش دادن هزینه های دارویی در وزارت بهداشت قمیت تجهیزات نیز کاهش پیدا کرده و با حذف کردن دلال های این حوزه برای واردات تجهیزات دندانپزشکی و پزشکی و همچنین اصلاح کردن قیمت این تجهیزان شاهد بهبود پیدا کردن این وضعیت بود.
به گفته ی مدیران غذا و دارو در دانشگاه های پزشکی کشور اقداماتی را در کاهش قهزینه کاشت دندان و درمان های دیگر انجام گرفته و با توجه به مکانیسم یارانه ای شدن برای کاهش دادن قیمت ها به اصلاح قیمت پایه ی تجهیزات پزشکی اقدام شود تا به این منظور فشار روی کمپانی های خارجی بیشتر شود.
در ایران برخی از تجهیزاتی که وارد میشود از قیمت نهایی آن ها در کشورهای خارجی مثبل اروپا و آمریکا نیز بیشتر بوده و عامل اصلی آن شرکت های خارجی وارد کننده هستند که با قیمت گذاری های این چنینقدرت خرید همه ی کشورها را یکسان قلمداد میکنند و یا تجهیزات  را با قیمت بیشتری به فروش میرسانند و این تفاوت قیمت بسیار تاثیر گذار بوده.
این مشکلات از بی اطلاعی مدیران در بخش تهیه تجهیزات پزشکی دارد و اینکه قیمت های واردات بسیار زیاد بوده و برای اینکه این هزینه ها جبران شود فشار ان بر بیماران آمده و اگر تجهیزات پزشکی را با قیمت مناسب تری وارد کنند و اصلاح قیمت پایه انجام شود میتوان کاهش هزینه های بعدی را به همراه داشت و هزینه ی مستقیم درمان بیماران کاهش یافته.

ارزش تجهیزات تولید داخلی پزشکی در ایران به 400 دلار ولی وواردات این تجهیزات از ارج و شرکت خارجی دوبرابر و معادل 800 دلار بوده و باعث میشود که هزینه های پزشکی و دندانپزشکی سنگین شود زیرا حدود 60 درصد از تجهیزاتی که استفاده میشوند وارداتی هستند.
در میان درمان های دندانپزشکی هزینه کاشت دندان بسیار بالتر از بقیه ی هزینه ها بوده و شکایات زیادی را در بر داشته و باید گفت که بیشترین هزینه ی درمان ایمپلنت به قیمت خخود کالا برگشته و دستمزد پزشک نیز ناچیز بوده . 
به همین اساس اقداماتی را در خصوص کاهش هزینه ی کاشت دندان به عمل آمده  و این هزینه دارای تاییدیه های کیفی بوده و از 300 هزار تومان آغاز شده و تا 900 هزار تومان میرسد و با انجام رایزنی هایی که انجام میگیرد میخواهند تلا کنند تا هزینه ایمپلنت کاهش پیدا کند زیرا اگر کسی بخواهد درمان ایمپلنترا انجام هد هزینه ی بین یک تا دو میلیون تومان را باید بپردازد.
هزینه کاشت دندان ایمپلنت کره ای که مورد تایید کیفی بهداشت ایران قرار گرفته حدود 300 هزار تومان بوده تا 900 هزار تومان متغییر بوده.
در حال حاضر برخی از تجهزات پزشکی که ضروری هستند تا دو سال آینده ذخیره شده اند و بیمارستان ها با کمبود تجهیزات مواجه نیستند ولی باید تا یکسال آینده را خریداری کرد.
با توجه به تشخیصاتی که  در واردات تجهیزات هست الوده بودن ان ها بسیار به چشم میخورد ولی تا کنون تا حد امکان سعی شده است که تجهیزات آلوده و بی کیفیت وارد نشوند و تمامی این تجهیزات دارای گواهینامه های بین المللی هستند و اینکه دارای استاندارد های حوزه سلامت باشند مورد سخت گیری قرار گرفته .

چرا هزینه کاشت دندان زیاد است ؟
این نوع درمان در مقایسه با درمان های سنتی که در دندانپزشکی انجام میشود فرق داشته و هزینه های مختلفی را شامل میشود با توجه به اینکه هزینه ساخت ایمپلنت جدابوده و یا قطعات پروتز آن و هزینه لابراتور و روکش ایمپلنت و هزینه دستمزد پرسنل و متخصص جدا بوده باعث زیاد شدن آن شده.
هزینه ایمپلنت چقدر است ؟
دندانپزشک باید با استفاده از معاینات لازم و با مشاوره این هزینه و روش درمانی متفاوت را به بیمار بگوید و اینکه نیاز است چه اقداماتی صوت بگیرد و بر طبق آن قیمت متغیر شده . و با پرداخت هزینه ی خوب و مناسب با روکش مناسبی آن را تا 2 میلیون در نظر گرفته اند.

میزان موفقیت کاشت ایمپلنت :
جنس استخوان فک و لثه فرد و سالم بودن بدن میتوان در موفقیت داشتن کاشت دندان موثر باشد و آنرا تا 95% برآورد کرده اند.

هزینه کاشت دندان با انواع ایمپلنت متفاوت شده و باید از سیستم های شناخته شده معتبر دندانپزشکی استفاده کرد تا قیمت نهایی را گرفت زیرا سیستم های غیر استاندارد و بی کیفیت میتواند صدمات زیادی را وارد کنند ولی اگر ایمپلنت استانداردی گذاشته شود طول عمر زیادی دارد و کیفیت نیز داشته .
 سلامت بدن فرد در میزان موفقیت ایمپلنت موثر است. جنس استخوان فک و لثه فرد نیز در میزان موفقیت ایمپلنت تاثیر دارد.
بطور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت دندانی 95٪ گزارش شده است.

 

کاشت دندان با بالاترین کیفیت در مطب دکتر سجودی. بهترین راه برای اینکه بتوانید از بیماریهای احتمالی دهان و دندان خود مطلع شوید این است که حتما به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید و زیر نظر یک دکتر دندانپزشک ویزیت شوید.شاید اگر کمی به فکر هزینه کاشت دندان بیافتید ، قطعا شما هم به این نتیجه خواهید رسید که بهترین راه پیشگری می باشد. در علم دندانپزشکی تخصصی وجود دارد که صرفا به منظور شناسایی و برطرف کردن ناهنجاریها و بیماری های دهان و دندان می باشد.بیماری های دهان و دندان ممکن است به اشکال زیر بروز نماید :
1-آفت کوچک
2-گاز گرفتگی گونه
3-وجود بوی بد در دهان به صورت مداوم
4-خشک شدن دهان به صورت غیر طبیعی و بی دلیل
5-ایجاد تغییرات دهانی همراه با افزایش سن
6-فلوروزیس
7-دندان قروچه 
8-سرطان دهان

ایمپلنت

موارد فوق همگی باید توسط یک دکتر دندانپزشک  ویزیت شده و نظر نهایی اعلام شود.حتما پیشنهاد می کنیم اگر یکی از موارد بالا را دارید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی خود را به دکتر نشان دهید.دقت نمایید اگر دکتر متخصص شما نظر مثبتی بروی کاشت دندان دارد به نظر بهترین کار این است که به توصیه های تخصصی ایشان گوش دهید. البته شاید بسیاری از شما مهمترین دغدغه ای که دارید این است که هزینه کاشت دندان شاید بسیار زیاد و سرسام آور باشد که البته ممکن است برای بعضی های پرداخت این هزینه  دشوار باشد.
اما در این بخش می خواهیم در مورد آفت دهان صحبت کنیم.آفت زخمی است که در مخاط دهان ایجاد شده و بسیار دردناک است. انواع زخم های آفتی که در مخاط دهان ممکن است شکل بگیرد به صورت بزرگ و کوچک و تبخالی می باشند.شکل ظاهری زخم ها یا گرد است و یا بیضی  بوده و در کناره های زبان بوجود می آیند.معمولا افراد در  قبل از 40 سالگی یک بار احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند.اما بیشترین شیوعی که در مورد این بیماری گزارش شده است در دهه دوم زندگی می باشد. در این میان طبق آمار بدست امده خانم ها  نیز بیشتر از آقایان ممکن است به این بیماری دچار شوند.این زخم قبل از اینکه بوجود آید احساسی شبیه سوزن سوزن شدن را در محل مورد نظر به فرد خواهد داد و بعد از اینکه پدیدار شد نیزتا 7 الی 10 روز زمان می برد تا به خوبی التیام یابد.
شما عزیزان اگر می خواهید رد مورد هزینه کاشت دندان و نحوه انجام ان و همچنینی دیگر جزییات ان اطلاعات بیشتری کسب نمایید پیشنهاد می کنیم حتما با ما در تماس باشید تا در این زمینه به شما کمک نماییم.

ایمپلنت
اما بهترین روش برای فهمیدن علت این بیماری در هر فرد این است که ابتدا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نماید و تحت نظر یک دندانپزشک ویزیت شود تا بتوان در مورد علت بوجود امدن ان اظهار نظر دقیقی داشت.در قدیم به خاطر شباهت هایی که میان این زخم و زخم های تبخالی بود فکر می کردند که این گونه زخم ویروسی هستند.اما بعد ها با نمونه برداری هایی که انجام شد احتمال میکروبی بودن انها بالا گرفت.ولی بعد از بررسی دقیق تر ملاحضه کردند که این میکروب ها حتی در مخاط سالم نیز وجود دارند.
کاشت دندان البته نسبت به بسیاری از روش های قدیمی بهتر و در جوامع پزشکی نیز بیشتر مورد تایید قرار گرفته اما باز هم می گوییم ممکن است برخی به دلیل هزینه بالای ان قید این کار را بخواهند بزنند. به هر حال بهترین پیشنهاد این است که ابتدا با یک متخصص در این زمینه بتوانید مشورت نمایید و سپس اقدام به اخذ تصمیم کنید.
برخی از بیماران می گویند بعد از اینکه به کلینیک دندانپزشکی رفتند از آن روز به بعد شروع به زدن افت کرده اند. آیا استفاده از وسایل غیر استریل باعث پدیدی امدن چنینی زخم هایی شده است.؟باید در جواب گفت خیر به هیچ وجه.طبق بررسی های دقیق انجام شده متوجه شده اند که به هیچ وجه میکروب ها و ویروس ها عامل بوجود امدن آفت ها نیستند.عواملی که در شکل گیزی این بیماری می تواند موثر باشد وجود استرس و تروما است.
اما ممکن است عواملی نیز وجود داشته باشند که شما را مستعد به دریافت آفت نمایند.همانطور که در بالا نیز عنوان کردیم  استرس و هیجانات روحی از مهم ترین دلایل ایجاد چنینی زخم هایی در مخاط دهان هستند.شاید ربط ان با مراجعه به دندانپزشکی در این است که بیماران به خاطر ترس و استرسی که در این هنگام بر آنان غلبه می کند باعث میشوند تا این افت ها در مخاط دهان انها بروز نماید.
کاشت دندان را نمی توان به هر دندانپزشکی واگذار کرد . حتما قبل از آنکه بخواهید به فکر پرداخت هزینه کاشت دندان باشید ابتدا پزشک متخصص و متعهد و مجربی در این زمینه بیابید تا بتواند با بهترین کیفیت ممکن عملیات کاشت دندان را انجام دهد.
اما این همه در مورد آفت گفتیم در مورد درمان ان هم چند خط برایتان خواهیم گفت. پیشنهاد اول ما این است که حتما قبل از هر چیز به یک دکتر دندانپزشک مراجعه نمایید تا زیر نظر او اقدام به درمان این بیماری کنید.البته شایان ذکر است اگر نمی خواهید برای این مورد به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید باید بدانید که پس از مدتی خود به خود این زخم ها التیام خواهند یافت.معمولا درمان و مراجعه به دندانپزشک به این خاطر است که :
1-از دردهای احتمالی کاسته شود .
2-برای اینکه بعد از زخم شدن عفونت های ثانویه به زخم ایجاد نشوند لازم است که روندی درمانی صورت پذیرد.
مثلا افرادی که معمولا دچار این بیماری می شوند و یا مدت زمان درمان و التیام انها طولانی شده حتما باید به دندانپزشک مراجعه نمایند تا به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.
گاهی برای همه ما پیش امده که از درون دهان باعث گاز گرفتگی گونه ها یمان خواهیم شد البته این مورد شاید در زمانیکه شما اقدام به کاشت دندان نموده اید بیشتر رخ دهد.. این گاز گرفتی ها معمولا ایجاد زخم می کنند و اگر میزان گازگرفتگی زیاد باشد و یا به صورت مداوم انجام شود ممکن است باعث ایجاد زخمی بزرگ تر شده که الیتام یافتن ان کمی طولانی و دشوار شود.حتما در این موارد از تحولات درون دهان خود اگاه شوید و اگر دیدید که دور زخم شما در حال تغییر رنگ است و مدت طولانی هنوز التیام نیافته حتما به یک پزشک مراجعه کنید و موضوع را با آن در میان بگذارید.
گاز گرفتن گونه از داخل ممکن است برای کودکان و خردسالان در زمانیکه انها به دندانپزشک مراجعه کرده اند و پزشک از بی حسی موضعی استفاده کرده و در این حالت ممکن است به خاطر حس کنجکاوری کودک اقدام به گاز گرفتن گونه خود از داخل نماید . حتما والدین باید در این هنگام کاملا مراقب این عمل کودک خود باشند که دچار چنینی وضعیتی نشوند.

اما مورد بعدی از بیماری های دهانی که بعد از کاشت دندان ممکن است رخ دهد را می توان به داشتن بوی بد دهان اختصاص داد.بوی بد دهان در این حالت با مشواک زدن و شستن دهان از بین نخواهد رفت و همین امر موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای بیماران خواهد کرد . از رنج های اجتماعی تا زجر های روحی که ممکن است متحمل شوند.عوامل مختلفی را می توان برای این منظور عنوان کرد که حتما باید زیر نظر یک دکتر دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرد تا نظری دقیق عنوان شود.
انا در زیر به برخی از عوامل  رایج ایجاد بوی بد دهان اشاره کرده ایم :
1-اگر شما در دستگاه تنفسی خود دچار بیماری باشید قطعا می تواند به شکل بوی بد دهان خود را نمود دهد.بیماری هایی همچون سینوس و مخاط بینی و نای و ریه ها
2-بیماری های دستگاه گوارش شما نیز می تواند علتی برای بوجود امدن بوی بد دهان شود.گرسنگی و خالی بودن معده و حتی بویی که ناشی از خوردن برخی از خوراکی ها ایجاد می شود و یا خوردن مشروبات الکلی.
3-کمبود برخی از ویتامین ها در درجه بدی قرار گرفته که باعث ایجاد چنین بویی در دهان خواهد شد.
4-و در اخر میزان سن و جنس مذکر و مونث بودن انها نیز در این امر می تواند تاثیر گذار باشد.

 

هزینه ی کاشت دندان در ایران یک سوم کشورهای اروپایی است و با قیمت 1.5تا 2.5 میلیون تومان است که این هزینه ی کاشت دندان ایمپلنت در کشورهای اروپایی یک سوم بیشتر بوده .
هزینه ی کاشت دندان ایمپلنت با توجه به وسایل و مواد اولیه و همینطور پروتز و لابراتور و دستمزدی که نیاز است تا متخصص و پرسلنت دندانپزشکی درمان را انجام دهند تغییر میکند و این قیمت پایه در ایران با 1 میلیون تومان برآورد شده و در برخی از مراکز و کلینیک ها با 1.5 میلیون دستمزد انجام میگیرد.
پروتز ایمپلنت دندان نیاز به مواد و وسایلی برای ساخت داشته و با توجه به جنس ایمپلنت و نوع ان تغییر کرده و هزینه ی کاشت دندان در بخش لابراتور نیز محاسبه شده و کمترین هزینه ای که از بیمار گرفته میشود مربوط به دستمزد متخصص بوده .
در حال حاضر در ایران هزینه ی کاشت ایمپلنت برای دستمزد دندانپزشک و پرسلن درمانی آن کم بوده و تعدادی از افراد برای انجام این درمان از خارج به ایران آمده تا این درمان را روی دندان هایشان انجام دهند.
موادی که برای ایمپلنت استفاده میشود باید از خارج وارد گردند و مجبور هستیم که ان ها را برای ساختن از کشورهای دیگر تهیه کنیم و این هزینه کاشت دندان با توجه به این موارد گران شده و برای مردم عادی هزینه ی زیادی است و هر کسی نمیتواند آنرا انجام دهد.
پوشش خدمات درمانی ساخت ایمپلنت در ایران هیچ مرکزی وجود ندارد و هیچ بیمه ای این نوع درمان را پرداخت نمیکند ولی در کشور سوئد برای کاشت دندان هزینه ی 4 دندان را پرداخت میکند و رایگان بوده . و در ایران برای کاشت دو دندان میتوان تحت پوشش بیمه قرار گرفت و اگر فرد تحت پوشش بیمه ای باشد هزینه ی کمتری را پرداخت میکند و به دلیل نداشتن توان مالی این هزینه جبران شده و با کاشت دندان امکان جویدن در او بوجود می آید .
انجمن های دندانپزشکی در تلاش هستند که با همکاری های لازم با وزارت بهداشت و درمان کشور بتوانند راه هایی را برای پایین آوردن هزینه ی کاشت دندان برای بیماران تامین کنند  تا اکثریت مردم بتوانند این درمان را انجام دهند.

سازمان صداو سیما و رئیس کمیته انجمن دندانپزشکی درخواست کرده که از افزاد متخصص و مجربی برای اطلاع رسانی عمومی مردم استفاده کنند تا در مقابل دوربین اطلاعات صحیحی را از لحاظ پزشکی به مردم بدهند و از هر کسی دعوت نشود که برای گفت گو به جلوی دوربین ها بیاید با توجه به اینکه باید به آن ها هزینه ای برای حضور در برنامه بدهند. زیرا باعث سردرگمی مردم شده .
به گفته ی متخصصان میتوان گفت که بالا بودن هزینه ی ایمپلنت هر چقدر بیشتر باشد دلیل بر با کیفیت بودن ان نیست و یا ارزان بودن آن دلیل بر بی کیفیتی آن نیست و با توجه به اینکه هزینه ی ساخت ایمپلنت در کلیه ی کشورهای دنیا بالا است ولی ایمپلنتی که ساخته میشود و ازرائه میگردد قابل اعتماد کامل نبوده .
هر ساله انجمن ها و کنگره هایی در میان چندین کشور جهان بوجود می آید تا با هم آخرین تکنولوژی های روز دنیا را تبادل کنند و با ارائه دادن آخرین دستاوردهایی که در زمینه ی های تخصصی بدست آورده اند با حضور جراحان و متخصصان مجرب برگزار گردیده.
با کاشت دندان ایمپلنت در فرد این شانس بوجود می آید که بتواند دوباره از غذاهایی که دوست دارد لذت ببرد و با اعتماد به نفس بیشتری لبخند بزند و یا حرف بزند و دیگر مشکلات قبلی را نداشته باشد.
با انجام راه حل هایی از قبیل سیستم های جدید درمانی هزینه کاشت دندان را کاهش داده اند و با استفاده از ترمیم هایی که انجام میگیرد درمان را سریعتر و آسانتر و کم هزینه تر کردند تا کلیه ی مراحل بهتر انجام گیرد و بیماران نیز هزینه ی کمتری را پرداخت کنند.


راه حل هایی که طول عمر دندان را افزایش داده :
با روکش کردن دندان ها و کاشت دندان با استفاده از ایمپلنت میتواند راه حلی مناسب برای افزایش طول عمر دندان هایی که از بین رفته اند باشد و تنها روشی است که از تحلیل استخوان جلوگیری کرده و به نوعی باعث بازسازی ان شده .
افرادی که ایمپلنت میکارند میتوانند از آن به عنوان دندان طبیعی حس کنندو به همان صورت عمل کرده و هیچ تفاوتی وجود نداشته و بعداز گذاشتن ایمپلنت فرد میتواند به همان شیوه ی قبلی غذاهای مورد علاقه خود را بجود و از آن لذت ببرد و به همان رژیم غذایی سالم خود برگدد و به مانند دندان های طبیعی عمل کرده و شما به خوبی میتوانید مسواک بزنی و یا نخ دندان بکشید و مانند دندان های طبیعی مراقبت کرده تا طول عمر آن ها افزایش یابد.
مراجعات مکرر و پرداخت هزینه کاشت دندان
برای درمان و کاشت دندان باید به دفعات زیادی به دندانپزشکی مراجعه کرد تا به نتیجه مطلوب درمانی رسید و شاید نیاز باشد که به دکترهای متعددی مراجعه کنید و هر کدام از آن ها سهمی را برای درمان شما برآورده کنند و هر کدام از آن ها با توجه به کارایی که انجام میدهند هزینه ی جدایی را میگیرند تا درمان آن به اتمام برسد .

انجام ایمپلنت بدون جراحی کردن :
بعضی از متخصصین با توجه به تشخیصی که دارند فقط به باز کردن لثه پرداخته و نیازی به انجام جراحی نبوده و این کار باعث افزایش دادن سرعت در کاشت شده و درد و عوارض کمتری را نیز در بر داشته و از تحلیل رفتن استخوان نیز جلوگیری شده و نیازی به پیوند زدن استخوان و هزینه های پیوند استخوان نداشته و درمان در مدت زمان کمتر و کوتاه تری انجام گرفته و بافت زیرین لثه و سطح استخوان دست کاری نشده .
یکی از بزرگترین سوالات بیماران در جلسات مشاوره ای هزینه کاشت دندان ایمپلنت است همانگونه که سوال رایج مردم بوده و نگران قیمت ها هستید و باید دانست که با توجه به متغیر بودن شرایط هر کسی هزینه ی ایمپلنت و نوع آن متفاوت بوده و باید برای انجام ان با مشاوره گرفتن از متخصصان این استرس را کاهش داده .

 


 
 
.:: ::.
 
 
لمینت دندان
 ن : امیر عباس  ت : سه شنبه 25 خرداد 1395
 
  ز : 14:27 | + 

لمینت

و هر انچه که باید درباره آن بدانید

 


بسیاری از افراد مشتاق داشتن دندان های زیبا هستند و نباید دندان های بد رنگ و بدفرم داشت تا این زیبایی بوجود آید و برخی افراد از این زیبایی محروم هستند و باید دندان هایشان ترمیم شود و این معجزه ی زیبایی با درمان لمینت ممکن بوده و باعث زیبا شدن دهان شده و در افراد اعتماد به نفس را بالا میبرد.

لمینت چیست و در چه افرادی مناسب بوده :
به لایه ی همرنگ دندان ها بوده که باعث اصلاح فرم و رنگ دندان ها شده و اگر دندان ها با فاصله درکنار هم هستند فاصله را بسته و بر روی دندان هایی که شکستگی دارند انجام میگیرد .

انواع لمینت دندان و تفاوت آن ها:
لمینت به دونوع تقسیم و ساخته شده که بر اساس جنس و ساخت متفاوت بوده 
- لمینت سرامیکی : مقاومت بیشتری نسبت به لمینت های کامپوزیتی دارند و ثبات رنگ بیشتری در مقایسه با کامپوزیت ها دارند و دارای ظاهر زیباتری هستند.

- لمینت کامپوزیتی: ثبات رنگ این نوع لمینت کمتر است ولی قیمت آن ها ارزان تر بوده و تراش کمتر دندان را از جمله مزیت هایش میتوان دانست.
ونیرها از جنس سرامیک هستند و در لابراتور ساخته میشوند که به آن ها سرامیکی گفته شده 
ونیری که از جنس کامپوزیت است در مطب به صورت مستقیم ساخته میشودکه به آن کامپوزیتی گفته شده.

شرایط درمان لمینت چیست:
چه افرادی میتوانند از لمینت استفاده کنند و این درمان زیبایی را انجام دهند؟ 
باید بدانید که لمینت مشکلات دندان های قدامی را رفع کرده و کاربرد داشته و اگر دندانی با ضایعات زیادی همراه نباشد پس فقط درمان در حیطه ی مینای دندان بوده .
یکی از شرایط مهمی که هست نبودن عادت های دهانی بیمار است که دندان قروچه میتواند باعث شکستگی های دندانی که لمینت شده شود و به مرور زمان به آن آسیب وارد کند.

تراش دادن دندان در طی درمان  و قیمت لمینت دندان؟
تراش دادن دندان فرد به شکل و طرح اولیه ی دندان داشته و اینکه وضعیت دهانی فرد چگونه است و در مواقعی شاید تراش دادن دندان نیازی نباشد ولی در مواردی باید دندان تراش داده شود و مورد نیاز اشت و باید بسیار ظریف این کار انجام گیرد و حجم کمتری از دندان را تراشید .
عوارض جانبی دارد؟
بسیاری از افراد این سوال را داشته که آیا لمینت با عوارضی هست و آسیبی به دندان وارد میکند یا نه ؟

از جمله عوارضی که برای درمان لمنیت هست شامل:
1- حساسیت های مدت دار بعد از درمان :
درمان لمینت هم مانند بقیه ی درمان های ترمیم دندان با حساسیت گرما و سرما روبروست و بعداز مدت زمانی این حساسیت از بین رفته و از بین رفته.
2- شکستگی دندان لمینت شده:
برای اینکه طول عمر دندان درمان شده بالا رود باید فرد از ابتدا شرایط درمان را داشته باشد و به درستی انتخاب گردد و به بیماری های دهانی دچار نباشد تا از شکستگی دندان کاهش یابد و یکی از عواملی که طول عمر دندان را بالا میبرد نخوردن غذاهای سفت و گاز زدن های سخت بوده . اگر دندانی که درمان شده است و به علت های متفاوت با پریدگی و شکستگی همراه شود میتوان در ترمیم کردن آن با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی آن را اصلاح کرد .

3- تغییر رنگ لمینت:
با خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگدار و کشیدن قلیان و سیگار و خوردن چای و قهوه در مرور زمان به تغییر رنگ دادن لبه های دندان منجر شده و هرچقدر که این مواد بیشتر مصرف میشوند تغییر رنگ دندان نیز بیشتر شده و تاثیر بیشتری میگذارد و با کم کردن خوردن این مواد رنگی به سلامت دندان خود اهمیت داده و از تغییر رنگ آن پیشگیری کرده.

مراقبت های بعد از لمینت:
بعد از اینکه درمان انجام شد فرد باید مراقبت های دهانی لازم را به عمل آورده و با رعایت کردن بهداشت دندان ها از آسیب رسیدن به آن پیشگیری گردد.
اگر نیاز به جرم گیری دندان پیدا شد باید به دندانپزشک خود اطلاع داد که دندانش لیمنت است و اگر جرم گیری را با استفاده از دستگاه انجام می دهد باید احتیاط کامل را انجام دهد .
استفاده کردن بی رویه از دهان شویه ها که حاوی فلوراید ها هستند میتواند روی لمینت ها تاثیر گذاشته و قبل از استفاده از دهانشویه به متخصص دندانپزشکی خود اطلاع داده تا بر اساس تجویز دکتر استفاده شود.

جایگزین شدن لمینت به جای ارتودنسی؟
در برخی از تبلیغات ادعا شده که لیمنت کردن میتواند جایگزینی برای ارتودنسی کردن باشد . که باید گفت با توجه به اینکه ارتودنسی عوارضی را بر روی دندان ها گذاشته و با تحلیل دادن ریشه ی دندان ها شده و در برخی موارد با مشکلات قبلی بازگشت شده و اگر براکت های روی دندان ها برداشته شوند به حالت قبلی بازگشته انجام دادن لمینت میتواند جایگزینی برای ارتودنسی باشد زیرا مدت زمان کمتری را برده و درمان خوبی است.

طول عمر دندان لمینت شده ؟
در بیشتر موارد افراد سوال میکنند که ممکن است لمینت از دندان جدا شود و یا در مرور زمان پوسیده شود که باید گفت لمینت که به درستی نصب شود و طراحی دقیقی داشته باشد هیچوقت از دندان جدا نمیشود ولی اگر به درستی نصب و طراحی نشود احتمال جداشدنش وجود داشته.
اگر محیط دهان با تغییرات گرما و سرما روبرو شود باعث جداشدن لمینت شده و باید کارهای مراقبتی لازم را انجام داد تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری گردد.

از گاز زدن و جویدن ته دیگ ها و میوه های سفت باید خودداری کرد و مراقبت های لازم آن انجام گیرد تا عمر لمینت دندان افزایش پیدا کند.
دندانی که روی آن ترمیم لمینت انجام شده به همان اندازه پوسیده میشود که دندان طبیعی میپوسد و به همان اندازه که به دندان طبیعی اهمیت بهداشتی داده میشود باید به دندان درمان شده نیز داد تا سالم بماند.
لمینت به عنوان پوششی است که فقط روی دندان را در بر گرفته و اگر بهداشت دهان رعایت نشود باعث ایجاد پلاک میکروبی در آن شده و پوسیده شود و باید آن را از پشت ترمیم کرد .
در برخی افراد پوسیدگی دندان های جلویی قبلا اتفاق افتاده است و اگر روی دندان های جلویی لمینت انجام شودباعث کم کردن میزان پوسیدگی دندان شده و با استفاده از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از پوسیدگی های دندان پیشگیری کرد.


لمینت دندان در واقع به منظور ایجاد دندان هایی زیبا و خوش فرم به کار گرفته می شود . افراد زیادی هستند که آرزوی داشتن یک لبخند زیبا به واسطه داشتن دندان هایی بد شکل و رنگ برایشان تبدیل به یک  افسانه شده است. با پیشرفت روز افزون علم پزشکب خوشبختانه در زمینه دندانپزشکی نیز تغییر و تحولات زیادی انجام شده و امروزه با معجزه ای به نام لمینت شما براحتی می توانید دندان هایی زیبا و خوش فرم و خوش رنگ را تجربه نمایید.اما در زیر به تعربف جامع تری در مورد لمینت دندان پرداخته ایم که خواندن ان خالی از لطف نخواهد بود:
قبل از اینکه بخواهیم دقیقا توضیح دهیم که لمینت چیست و اصولا چه افرادی لازم است تا از ان استفاده نمایند و شاید مهمترین سوالی که در ذهن شما هم آمده است قیمت لمینت دندان چقدر است و....ابتدا توضیح خواهیم داد که آیا لمینت دندان آسیبی به دندان های می رساند یا خیر ؟

لمینت دندان |قیمت لمینت دندان
موادی هم رنگ با دندان که برای اصلاح فرم دندان ها و همچنین بستن بخش هایی که بین آنها زیاد فاصله افتاده و حتی برای هم رنگ کردن بخش هایی از دندان مورد استفاده قرار می گیرد را لمینت می گویند.لامینت در واقع  از دو جنس ساخته می شود: یا کامپوزیت هستند و در مطب ساخته می شوند و یا از جنس سرامیکی می باشند.با توجه به اینکه توسط لمینت دندان می توان دندان هایی فوق العاده زیبا را ایجاد کرد که در ان کمترین تراش بروی دندان صورت گرفته لذا شاید اولین راه و طرح درمانی در جهت از بین بردن شکل و فرم بد دندان چیزی جز لمینت نباشد.
اما سوال دیگری که مطرح می شود این است که میان لمینت کامپوزیتی و مدل سرامیکی چه تفاوت هایی می تواند وجود داشته باشد؟اینگونه می توان گفت که در واقع لمینت دندان که از جنس سرامیکی ساخته شده است دارای مقاومت بالاتری بوده و همچنین دارای ثبات رنگ بیشتری نسبت به مدل کامپوزیتی خود دارد.در واقع می توان گفت مدل سرامیکی نسبت به مدل کامپوزیتی دارای زیبایی بیشتری است.
قیمت لمینت دندان این روزها بسیار بستگی به مواد اولیه ان دارد و اینکه با چه کیفیتی این مواد ارائه می شود. شما نیز قبل از اینکه تصمیم به این کار بگرید حتما با یک دندانپزشک متخصص مشورت های لازم را در این خصوص انجام دهید.
لمینت دندان کامپوزیتی دارای ثبات رنگ به تناسب کمتری بوده و کیفیت ان نسبت به مدل سرامیکی کمی پایین تر استبرای همین منظور در قیمت نهایی نیز مدل کامپوزیتی ارزان تر است نسبت به مدل سرامیکی.
اما سوال مهم اینجا است که اصولا چه کسانی شرایط استفاده از لمینت را دارند ؟از این روش در واقع برای از بین بردن مشکلات خفیف تا حالت متوسط دندان های قدامی استفاده می شود.البته شما اگر دارای عادت دهانی خاصی هستید مانند دندان قورچه باید بدانید که این امر موجب از بین رفتن و یا شکستن زودهنگام لمینت خواهد شد.
یکی از مهمترین سوالاتی که در این مورد مطرح می شود این است که در هنگام استفاده از لمینت دندان آیا دندان اصلی را باید تراش داد؟ جواب این سوال باز می گردد که به نوع و شکل و فرم دندانی که قرار است بروی ان کار شود. گاهی نیاز است تا کمی سطح دندان تراش داده شود و گاهی هم ممکن است اصلا نیازی به این کار نباشد.در کل اگر هم  قرار باشد تراشی بروی دندان ها ایجاد شود باید بدانید حجم ان نسبت به زمانی که می خواهید روکش بروی دندان های قرار دهید بسیار کمتر است.
اام طبعا هر روش درمان مصنوعی ممکن است بعد ها دارای عوارضی برای بمیاران باشد. در این بخش سعی کرده ایم تمام عوارض احتمالی لمینت دندان را برای شما عنوان نماییم:
1-بعد از اینکه درمان لمینت پایان یافت ممکن است دندان های شما نسبت به سرما و گرما کمی حساس تر از قبل شده باشند.البته باید کمی صبور باشید تا پس از مدتی این مشکل برطرف شود.
2-از دیگر مشکلات این روش این است که لمینت دچار شکستگی شود.باید گفت مهمترین دلیل شکستگی لمینت دندان در واقع خود بیمار است.اگر در طول عمر خود به خوبی از ان محافظت نماید بعید است که دچار چنینی مشکلی شود.بعد زا اینکه شما در دندان های خود لمینت استفاده کردید باید به برخی از موارد توجه بیشتری داشته باشید:
مثلا از گاز گرفتن غذاهای سفت جدا خوددداری نمایید.از خوردن و جویدن یخ خودداری کنید.در هر صورت این اتفاق ممکن است برای هر کسی رخ دهد و اگر برای شما نیز اتافق افتاد می توانید دوباره با لمینت کامپوزیتی و یا سرامیکی به ترمیمی بافت شکسته شده بپردازید.
3-از دیگر مشکلاتی که مکن است بعد از سال ها استفاده از لمینت دندان برای شما پیش آید این است که رنگ مواد به کار رفته دچار تغییر شود.معمولا مصرف چای و قوه و سیگار کشیدن و عواملی از این دست باعث تغییر رنگ تدریجی لمینت خواهند شد.در واقع شما در طول مدت قرار گرفتن لمینت در دهانتان هر چقدر از این موادی که رد بالا اشاره کردیم بیشتر مصرف کنید احتمال تغییر رنگ لمینت شما بیشتر خواهد شد.
اما اگر با توجه به قیمت لمینت دندان اقدام به این کار نمودید بهتر است بدانید که باید اقداماتی را انجام دهید تا بتوانید این ترمیم درمانی را به خوبی از ان محافظت کرده و آسیبی به بدان وارد نشود.شما علاوه بر اینکه می بایست اصول اولیه بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمایید باید در صورت استفاده از دستگاه های جرم گیر با ملاحضه  و دقت بلایی اقدام به این کار نمایید.دقت نمایید اگر اهل استفاده از دهان شویه هستید باید بدانید که برخی از این مواد بروی مواد لمینت دندان تاثیثرات منفی می گذارند.پیشنهاد می کنیم بدین منظور و قبل زا استفاده از هر دهان شویه ایی حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
در برخی از تبلیغات ملاحضه می شود که ادعا کرده اند می تواند از روش لمینت به جای درمان ارتودنسی استفاده نمود.این در حالیست که اگر بیمار دارای مشکلات اکلوزالی نباشد و همچنین رشد فکین او به حد نهایی خود رسیده باشد می توان امیدوار بود که از لمینت به جای طرح ارتودنسی استفاده نمود.به نظر میرسد با رعایت دقیق نکات پزشکی می توان با اطمینان خاطر از لمینت دندان به عنوان جایگزینی مناسب استفاده کرد.

 

همانطور که از روش درمان این پوسته ی زیبایی مطلع هستید باید برای چسباندن لمینت دندان بر روی دندان از تراشیدن یک لایه روی دندان استفاده کرد و در برخی مواقع نیازی به این کار نبوده و لایه ای را از روی دندان برنمیدارند ولی در اکثر اوقات مجبور به این کار میشوند تا سطح دندان را صیقلی و مناسب کرده و اگر رنگ تیره ای داشته باشد باید کاملا از روی دندان برداشته شود .
اینکه این درمان تا چه میزانی عوارض دارد بستگی به بیمار داشته که چه نوع دندانی دارد و بر طبق آن این درمان انجام میشود. دندانپزشک با انجام دادن پوشش مناسب بر روی دندان از عوارض آن کاسته و به حفظ و گهداری دندان کمک کند. اما اگر لمینت به درستی روی دندان قرار نگیرد باعث پوسیدگی زودهنگام شده و طرح درمان باید کامل شود تا این لمینت روی دندان با مشکل مواجه نشود.

سوال رایجی که پرسیده میشود این است که آیا لمینت به مرور زمان رنگ میگیرد ؟
باید گفت پوسته ی لمینت نیز مانند دندان طبیعی بوده و با خوردن مواد غذایی رنگدار تغییر رنگ داده ولی این نوع حالات ارتباط مستقیم با جنس و ساخت لمینت داشته و اگر از مواد خوب و مناسب و مرغوب ساخته شده باشد بسیار سخت تر رنگش تغییر میکند و نوع درمانی که انجام گرفته نیز موثر بوده و بعد از آن بهداشت فردی دهانی اصل اساسی را به خود اختصاص داده و با رعایت کردن بهداشت دندان ها میتوان از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد.
اگر فردی سیگار میکشد یا قهوه و مواد رنگ دار وارد دهان خود میکند بی شک تاثیر بسزایی در تغییر رنگ ای پوسته داشته و باید به خوبی مراقبت های روزانه را انجام دهد و هرساله به پزشک معالج خود مراجعه کند و در صورت بروز مشکل آنرا پیشگیری و درمان کرد.

لمینت دندان:
یکی از مهم ترین درمان های زیبایی لمینت است که روی سطح جلویی دندان را پوشش میدهد.
اگر دندانی دچار شکستگی، بدرنگی، ترک خوردگی، کجی و بدشکلی باشد برای برطرف کردن این قبیل مشکلات میتوان از این پوسته استفاده کرد و در مواردی میتوان به جای استفاده از ارتودنسی از لمینت بکار برد و درمان مطمئن تر و کم هزینه تر و سریعتری را انجام داد.

انواع لمینت دندان:
1) سرامیکی 
 2) کامپوزیتی

 

لمینت دندان سرامیکی :
لمینت دندان سرامیکی از یک لایه ی نازک شامل شده که حدود 2 میلیمتر است که با جنس پرسلن چینی ساخته شده که از سرامیک خاصی است و بعد از اینکه با تراشیدن دندان روی آن چسبانده میشود بعد از قالبگیری در لابراتور ساخته شده و در قسمت جلویی دندان قرار گرفته.

لمینت دندان کامپوزیتی:
برای بکار گذاشتن این نوع پوسته نیازی به قالب گرفتن و لابراتور نیست و شاید نیازی هم به تراشیدن دندان نباشد و به صورت مستقیم کامپوزیت را با استفاده از اشعه  روی دندان می چسبانند و به صورت لایه ای محافظ روی مینای دندان قرار بگیرد.
در مواردی که دندان ها با شکستگی و ترک های ریز یا تحلیل رفتن مواجه باشند استفاده از لمینت دندان کامپوزیت میتواند از آسیب دیدگی جلوگیری کرده و به عنوان محافظ روی دندان های آسیب دیده را گرفته و برای مینای دندان مفید باشد.
به منظور افزایش طول عمر لمینت ها از تکنیک های روز دندانپزشکی با کیفیت بالا تاثیر گرفته تا جلوه ی طبیعی و به همان مقدار کارایی بالا را ارائه دهد زیرا بعد از انجام درمان دندان ها بسیار خوش فرم و مرتب و خوش رنگ میشوند و از درخشندگی خاصی در هنگام لبخند زدن و حرف زدن برخوردار میشود که بسیار قابل دید است و زیبایی خاصی داشته که با ظاهر قبلی بسیار متفاوت است.

قیمت لمینت دندان کامپوزیتی:
این پوسته ی نازک میتواند با دو مواد خاص ساخته شود تا روی سطح خارجی دندان گذاشته شود و بعد از آن باند شود. اگر از لمینت کامپوزیتی استفاده میشود باید برای پرکردن دندان نیز از همان رنگ استفاده کرد و مدت درمان بیشتر میشود تا بتواند بر روی دندان ها کار کند تا بر اساس شکل و فرم صورت این هماهنگی را انجام دهد و با توجه به تجربه ای که دندانپزشک دارد میتواند در یک جلسه از درمان دندان ها را ردیف کند و بعد از آن با رعایت کردن بهداشت دهانی درمان را موفق کند زیرا در صورت رعایت نکردن بهدشت در کوتاه مدت این درمان شکست خورده و با لکه هایی بر روی دندان روبرو خواهد شد و باعث پوسیدگی هایی شده و شاید استفاده نکردن از مواد مرغوب در این نوع لمینت دندان منجر شود.

لمینت سرامیکی :
این نوع پوسته از جنس سرامیک و پرسلن ساخته شده است و با باندهای خاصی بر روی سطح دندانی که تراشیده میشود نصب میشود و این لمینت دندانی در لابراتور ساخته میشود و بعد از قالبگیری کردن دندان منتقل شده. این نوع لمینت از نما و ظاهر بسیار زیبایی برخوردار بوده و نور را به دندان منعکس میکند.
از مزایایی که میتوان نام برد مقاوم بودنش در برابر مواد غذایی رنگ دار است و به دلیل سطح صیقلی که دارد لکه پذیری کمتری داشته .
 مواقع استفاده از لمینت دندان :
- اگر دندانی تغییر رنگ زیادی دیده باشد و نمای دندان فرد را زشت کرده باشد و این تغییر رنگ میتواند از مواد غذاییو سیگار یا نوشیدن قهوه و یا ضرب دیدگی یا عصب کشی ناقص بوجود آمده باشد .
- اگر دندان ها ترک خورده باشند و لبه های شکسته ای داشته باشند برای یکدست کردن و فر بخشیدن به ترتیب آن ها کاربرد داشته.
- کاهش دادن فاصله ی بین دندان ها در صورت نیاز.
- تصحیح کردن طرح لبخند بر اساس تقاضای بیمار.
- درمان نامرتبی های جزئی دندان های فک جلوی میتوان از لمینت دندان بکار گرفت.
باید به این نکته توجه داشت که اگر از لمینت برای درمان و در صورت نیاز بکار گرفته نشود و فقط جنبه ی زیبایی داشته باشد به دلیل ساییده شدن دندان ها با حساسیت روبرو شده که با انجام این درمان مشکل رفع میشود زیرا با قرار گرفتن روی سطح دندان از مینای دندان محافظت کرده و به عنوان یک لایه نازک است.


 
 
.:: ::.
 
 
کلینیک دندانپزشکی
 ن : امیر عباس  ت : سه شنبه 25 خرداد 1395
 
  ز : 14:26 | + 

کلینیک دندانپزشکی

 

  دکتر سجودی

 

 

یکی از بیماریهای که از دوران کهن تا کنون وجود داشته و همیشه مشکل بزرگی برای انسان ها بوده است بیماری های دهانی می باشند.در طی سال های گذشته گام های بزرگی در علم دندانپزشکی برداشته شده است و بشر به پیشرفت هایی زیادی در این زمینه دست یافته است.
در قدیم کلینیک دندانپزشکی سعی در حذف دندان های خراب و پوشیده در دهان داشت و به همین خاطر معمولا هر دندانی که کمی پوسیده و خراب می شد سریعا توسط دندانپزشکان کشیده می شد.اما امروزه و با پیشرفت علم پزشکی در تمام بخش ها باعث شده تا تاثیرات مثبت آن هم در دندانپزشکی بروز نماید و همین امر موجب شده تا عاملی در جهت طول عمر بیشتر دندان های طبیعی در دهان انسان ها شود.مواردی که این روزها بدان توجه بسیاری می شود عبارتند از :
1-افزایش بهداشت فردی دهان و دندان
2-در دسترس بودن انواع انتی بیوتیک ها و واکسنها
3-بهبوبد کیفیت رژیم های غذایی

ایمپلنت

به طور کلی با افزایش سطح اگاهی مردم و رعایت بهداشت شخصی باعث شده است تا طول عمر دندان ها به طور متوسط افزایش یابد و همینک بسیاری از افراد بالای 60 سال را می بینم که همچنان دندان های طبیعی خود را حفظ کرده اند و همین باعث شده تا علم دندانپزشکی به نوعی به چالش کشیده شود و تحت تاثیر این امر قرار گیرد.در واقع باید برای این رنج سنی هم تمهیداتی در نظر کرفته شود که متناسب با سن و سال انها باشد.
اما کلینیک دندانپزشکی  در ایران مسیبر جالبی را طی کرده است تا به این جای کنونی رسیده است. شاید بتوان اولین دندانپزشکان ایران را سلمانی ها و عطارها و حتی شاگرد زرگرها  نامید.انها با ابتدایی ترین روش ها و به صورت کاملا سنتی اقدام به کشیدن دندان های خراب و پوسیده بیماران می کردند.همچنین در زمینه ساخت دندان مصنوعی و روکش گذاشتن برای دندان نیز اقداماتی را انجام می دادند.سالها گذشت تا در ایران بالاخره به این مساله توجه ویژه ای شد و اقداماتی را در جهت اموزش دندانپزشکی صورت پذیرفت.این اقدامات بر می گردد به سال های 1297.
اولین مدرسه دندانسازی در یارن ر سال 1300 راه اندازی شد و این اقدام توسط دکترهایی که تازه اروپا تحصیلات خود را به اتمام رسانده بودند صورت پذیرفت.اما این رشته پزشکی در سال 1313 بود که به صورت آکادمیک و دانشگاهی در آمد و همانند اروپا توسط اساتید مجرب در دانشگاه شروع به تدریس دادن ان به دانشجویان شد.
اما باید بدانید که علم دندانپزشکی خود دارای شاخه های مختلفی می باشد که امرذوزه هر کدام به صورت یک تخصص در /امده و در دانشگاه ها تدریس می گردد.با هم نگاهی به شاخه های تحصیلی این رشته می اندازیم :
1-    اندودنتیکس (تخصص درمان ریشه دندان) 
2-    پاتولوژی فک و دهان و صورت (آسیب شناسی) 
3-    رادیولوژی فک و دهان وصورت 
4-    جراحی فک و دهان و صورت 
5-    ارتودنتیکس (متخصص ارتودنسی) 
6-    دندانپزشکی کودکان 
7-    پریودنتیکس (تخصص بیماریهای لثه و بافتهای نگه دارنده دندان) 
8-    پرستودنتیکس (تخصص پروتزهای دندانی) 
9-    دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی 
10-    تشخیص و بیماریهای دهان 
اما یکی از مهم ترین تخصص های بالا که این روزها در جامعه هم متقاضیان زیادی دارد مربوط می شود به بخش زیبایی و ترمیمی دندان ها.در این تخصص هدف اصلی ترمیمی و بازسازی دندان های معیوب بوده و تلاش می شود تا فرم دندان ها به شکلی زیبا در دهان نمایش داده شوند.ارتودنسی و کلیه کارهایی که در زمینه ترمیم دندان ها صورت می پذیرد در زیر مجموعه این تخصص جای می گیرد.همچنین سفید کردن دندان ها به منظور زیبا تر شدن انها نیز بخشی از کارهایی است که در این تخصص انجام می شود.
 اما یکی از سوالاتی که شاید توسط بسساری از افراد از دندانپزشکان پرسیده می شود این است که آیا جرم گیری به دنان ها آسیب می رساند ؟

اتصال ایمپلنت ها به دندان طبیعی
در پاسخ این سوال باید بگوییم .خیر نه تنها اسیی نمی رساند بلکه وجود این جرم ها در دهان باعث  ایجاد محیطی مناسب برای تجمع میکروب ها بوده و موجب پوسیدگی تدریجی دندان ها خواهد شد.شما با جرم گیری  دندان هایتان که توسط یک متخصص صورت می پذیرد باعث خحواهید شد تا تعداد میکروب های دهانتان به مراتب کمتر شده و سلامت و طول عمر دندان هایتان را افزایش خواهید داد.
بسیاری تصور غلطی از جرم گیری دارند و فکر می کنند برای این امر باید بخشی از لایه دندان  تراس بخورد رد صورتیکه مکانیزمی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد چرخشی و سایشی بوده و اصلا قرار نیست که با جرم گرفتن دندان شما تراش بخورد.
اما بعد از جرم گیری چیزی که بیماران عنوان می کنند این است که دندان هایشان به سرما و آب سرد حساس شده است.پاسخ این شوال را می توان اینگونه داد که اولا دندان ها دارای حس هستند و این طبیعی است که با آب سرد و یا گرم تحریک شوند. اما اینکه چرا بعد از جرم گیری این حساسیت افزایش یافته علتن این است که جرم ها به صورت یک لایه ضخیم بروی دندان ها در /امده بودند و باعث شده بودند تا این حساسیت به کم ترین حالت خود برسد و اکنون که جرم های را از بین برده اید این تصور غلط ممکن است شکل بگیرد که دندان ها نازک تر شده و به همین خاطر حساس تر هم شده اند.


اما یکی دیگر از سوالاتی که از یک دکتر در کلینیک دندانپزشکی ممکن است زیاد پرسیده شود این است که آیا دندان ها بعد از عملیات جرم گیری ممکن است لق شوند؟ 
جواب این سوال هم خیر می باشد و شما با خیالی آسوده می توانید اقدام به جرم گیری دندان هایتان نمایید بدون اینکه ترس از لق شدن انها داشته باشید.در واقع وجود جرم ها به مدت طولانی در دهان باعث شده تا به مرور زمان استخوان نگهدارنده دندان تحلیل رود و همین امر موجب لق شدن می شود اما وجود خود جرم ها باعث می شود تا شاید این امر دقیقا در دهان شما احساس نشود و بعد از جرم گیری تصور می کنید که دندان شما تازه لق شده است.
برخلاف سایر کارهایی که ممکن است در هنگام ترمیم دندان باعث ایجاد درد شوند جرم گیری اصلا اینگونه نبوده و بدون هیچ دردی انجام می شود.دستگاهیی که توسط ان جرم گیری صورت می پذیرد دارای حالتی چرخشی  ضربه ای بوده و با وارد کردن ضربات بسیار ریز و کوچک باعث می شود تا جرم بروی دندان ها از بین برود.
سوال دیگری که بسیاری از افراد مطرح می کنند این است که در چه بازه های زمانی باید عملیات جرم گیری انجام شود ؟
شما اگر یک بار جرم گیری نمایید و از آن به عد بهداشت دهان و دنان خود را به خوبی رعایت نمایید دیگر نیاز نیست که مباردت به این کار نمایید.اما اگر در رعایت بهداشت دهان و دنان خود کوتاهی می کنید همین امر موجب انباشته شدن جرم ها در دندان شما می شود و قطعا نیاز است تا بعد از مدتی مجددا دوباره اقدام به جرم گیری نمایید.

مزایای ایمپلنت های تک دندانی
در بازار شاهد هستیم که تبلیغات زیاید در مورد خمیر دندان های ضد جرم می شود . این خمیر دندان ها شاید برای دوران اولیه شکل گیری جرم ها مناسب باشد اما اگر با استفاده از این خمیر دندان ها موفق به جرم گیری نشدید حتما باید برای این منظور به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید.
اما سوال دیگری که شاید ذهن بسیاری را درگیر کرده باشد این است که چرا باید برای دندان های از دست رفته جایگزینی در دهان قرار داد ؟
آیا می دانید محل قرار گیری دندان ها توسط فشارهایی که  از طرف لب ها و زبان و گونه ها وارد می شود تایین می گردد.به طور علمی تر شاید بتوان اینگونه عنوان کرد محلی که دندان ها در آنجا قرار گرفته اند بر ایند نیروهای وارد شده در ان نقطه صفر می باشد.همچنین دندان ها تا زمانی که به دنان دیگری برسند در دهان در حال رشد و حرکت هستند. حال تصور کنید دندانی در دهان شما بیافتد به نظرتان چه اتفاق خواهد افتاد . به دلیل ایجاد فضای خالی در لثه باعث شده که دندان ها شروع به حکت کنند . این حرکت ممکن است منظم نباشد و باعث کج شدن و انحراف دیگر دندان ها نیز شود.همچنین حرکت دندان ها باعث نا منظم شدن شکل قرار گرفتن دیگر دندان ها نیز خواهد شد و در دراز مدت نیز باعث ایجاد بیماریهای لثه ای می گردد.
پس نیاز به جایگیزینی دندانی هر چند مصونعی به جای دندان کشیده شده دقیقا معلوم شد و هر چقدر این کار دیرتر انجام شود ممکن است به لثه و دیگر دندان های شما آسیب بیشتری وارد شود.

 

در یک کلینیک دندانپزشکی، از چند کارمند و تعدادی دکتر دندانپزشک و منشی تشکیل شده که این دندان  پزشکها ممکن است هر کدام مسئول بخشی باشند و یا اینکه از کارمندان اداره ی قسمت هایی را به عهده بگیرند . در یک کلینیک دندانپزشکیبه زیبایی دندان و ترمیم و درمان آن  میپردازند . هر وقت هر کدام از ما مشکلی در دندان و دهان برایمان پیش بیاید می توان با مراجعه به دندان پزشکی و دادن هر مشکلی به دست متخصص آن در پی رفع مورد پیش آمده می پردازند . اگر دچار دندان درد شویم ابتدا باید بررسی شود که به چه علت دندان درد ایجاد گردیده و  در پی رفع آن بر آییم .  و یا  وقتی مشکلی دیگر برای دندان پیش بیاید مانند شکستگی بر اثر تصادف و یا سانحه ای رخ دهد باید بر طبق موارد درمانی و مشکلی که برای بیمار پیش آمده به رفع مشکل پرداخت . در خیلی از کلینیک ها و مطب های دندان پزشکی به کار ارتودونسی می پردازیم. که ارتودونسی برای مواردی به کار می رود ، که دندان ها برجسته تر و جلوتر از حد معمول باشد و به گونه ای که بر ظاهر و زندگی اجتماعی فرد تأثیر منفی بگذارد. اما متأسفانه ارتودونسی در دانشگاه های کشور ما خیلی برای آموزش آن جدی گرفته نمی شود و این د باعث بروز یک سری مشکلات از لحاظ خروجی دانشجویان فارغ التحصیلی می باشد و در نتیجه بار تجربه در کلینیک ها کم شده و باید به رفع این مشکل پرداخته و خود را خود کفا کنیم تا در سطر دندانپزشکی جهانی قرار گیریم. 
 در کلینیک هایی که مراجعه می کنیم در حوزه ی دندان پزشکی بارها  با این موضوع مواجه شدیم که دفتر چه های خدمات درمانی خاصی را قبول می کنند ، نه همه ی دفترچه های خدمات درمانی . ما به غیر از بیمارستان ها ی دولتی و غیر دولتی میتوانیم به کلینیک ها مراجعه کرده و از امکاناتی که  معمولاً در کلینیک ها موجود است و بیشتر هم می باشند ، برخوردار شویم. زیرا  در بیمارستان ها ی دولتی  خیلی دیده شده که بیشتر به جنبه های ترمیمی و درمانی دندان و گاهی فقط کشیدن دندان می پردازند و  خیلی از وقتها بسیار شلوغ و یا شرایط سختی برای گرفتن نوبت وجود دارد .بنابراین کلینیک های به نیاز های مختلف دیگر در حوزه ی دندان پزشکی زده شدند و شروع به گرفتن و پذیرش بیماران مختلف کردند. یک دکتر دندان پزشک هم میتواند در بیمارستان های دولتی مشغول به کار شود و هم در کلینیک ها و مطب  ، اما برای گرفتن مطب نیاز به جواز دارد .  درایران  بیمارستان ها و تأمین اجتماعی و بیمارستان های مشاغل خاص مانند ارتش ، سپاه ،نیروی انتظامی و نیروی های دیگر و .... می باشد که هر کدام دارای مزیت هایی برای استفاده ی نه تنها خدمات دندان پزشکی بلکه خدمات درمانی دیگر است.
 رشته ی دندان پزشکی دارای شاخه های متعددی می باشد که هر کدام دنیایی متفاوت دارند و هر کدام دارای خدمات خود می باشند.   در کشور ما تعداد کلینیک های خصوصی بسیار شده است و آن هم به دلیل اینکه خیلی از دندان پزشکان نمی توانند در بیمارستان  های دولتی مشغول به کار شوند و یا نمی خواهند بنابراین به زدن مطب شخصی و یا کلینیک  دندانپزشکی می پردازند  که یک مطب و کلینیک در ساعات مشخصی باز می باشد که معمولاً اگر دندان پزشک در جایی دیگر مشغول به کار باشد نمی تواند نمی تواند صبح ها به کلینیک مراجعه کرده و بنابر این بعداز ظهر ها تا شب به مداوای بیماران خود می پردازند.  ونیر کردن و جرم گیری و ایمپلنت و کاشت دندان های دایم و متحرک و کامپوزیت و ارتودنسی و جراحی لثه و طرح های لبخند های متنوع، کشیدن دندان ، به خصوص دندان عقل و لیمینت دندان و.... انجام می گیرد. برای اصلاح لبخند ها و ایجاد لبخند زیبا یکی از وظایف دندان پزشک زیبایی می باشد که باید با دقت بالایی هر کدام انجام گیرد.  متأسفانه هزینه های دندان پزشکی در ایران بسیار سر سام آور است و این خود باعث شده عده ی زیادی نتوانند به مراکز درمانی مراجعه کنند و برای سلامتی خود هزینه ای به این زیادی صرف کنند.
کلینیک دندانپزشکی برای ارایه ی خدمات های مختلف به مشتریان از تلاش های شبانه روزی در بیشتر مواقع برخوردار هستند . خیلی از کلینیک ها ممکن است تنها در بعضی از روزها باز باشند و یا اینکه بخش دندان پزشکی آن در بعضی از مواقع می تواند باشد که آن به برنامه ی آن محل   و وقت های حضور یک دندانپزشک بستگی دارد . خوشبختانه خیلی از دندانپزشکان ما در کشور ایران و در جهان شناخته شده هستند ، به گونه ای برای درمان بیماران کل دنیا از آنها درخواست کمک می کنند و می خواهند از علم و تجربه ی وی استفاده کنند. 
 نیاز ما در طی زندگی به یک دندانپزشک در زمینه ها و شاخه های متفاوت حس می گردیده و این نیاز به تدریج برآورده و امروزه ما بهترین دندانپزشکان جهان را داریم . تاریخچه ی دندان پزشکی در ایران زیاد در دست نمی باشد و نمی توان حدس زد که توسط چه کسانی ایجاد گردیدند ولی احداث مدرسه و دانشگاه دندانپزشکی به خیلی قبل و دوره ای که دکتر سیاح بعد از تحصیلات خارجه ی خود به ایران بازگشت برمی گردد و وی در مدرسه ی  دارالفنون یک مکانی را اخداث کرد برای اموزش دندناپزشکی به شاگردان و کارآموزانی که به این رشته علاقه مند بودند. برای  همین در این مرکز هم آموزش صورت می گرفت و هم درمان و خدمات آن.
در کلینیک های مجهز می توان هر مشکلی که برای دندان خود به وجود آمده را برطرف نمود و کشور را از این بابت مستغنی کرد و  فهمید که داشتن مهارت و تجربه و داشتن پزشکان و دندانپزشکان حرفه ای نیاز هر کشوری می باشد.
مراکز خدمات درمانی باید سعی کنند که برای  تمام نیاز های مشتری و بیماران به گونه ای عمل کنند تا کار و خدمات خوب و کامل را به آنها عرضه دارد. 


یک کلینیک مدرن و استاندارد دندانپزشکی شامل یونیت حامل وسایل تراش، صندلی دندانپزشکی با حرکات کنترل شده توسط موتور، چراغ دندانپزشکی، و یونیت دستیار دندانپزشک (دارای ساکشن و سایر وسایل) است.کابینتهایی که اختصاصا برای کارهای دندانپزشکی طراحی شده اند، محلی برای نگهداری مواد و وسایل مختلف مورد نیاز جهت درمان ترمیمی هستند و به صورتی ساخته شده اند که دسترسی به آنها آسان باشد.به علاوه دستگاههای دیگری نیز وجود دارد که جهت انجام کارها اختصاصی دیگر ضروری است.نوع این وسایل برحسب تخصص فرد متفاوت است.سعلاوه بر تمامی مطالب فوق، طرح اتاق و وسایل باید متفاوت بوده و شرایط کاری سالمی برای دندانپزشک و سایر همکاران فراهم کند.طرح کلینیک دندانپزشکی باید به گونه ای باشد که از انتشار عفونت به نحو مطلوبی جلوگیری کند و تمیز کردن و ضدعفونی نمودن آن بسهولت امکان پذیر باشد.این نکته اولین و مهمترین مسئله ای است که در طراحی کلینیک دندانپزشکی باید مورد توجه قرار گیرد.
جهت انجام کار به نحو مطلوب، مواد و مصنوعاتی که در طرح داخلی کلینیک به کار می روند، باید بدقت انتخاب شوند.سطوحی که دندانپزشک با آن سر و کار دارد، باید با دوام بوده و در برابر مواد شیمیایی بدون اینکه رنگ بگیرند یا آسیب ببینند، مقاومت کنند.این سطوح باید به آسانی پاک شوند، بدون آنکه تمیز کردنشان هزینه زیادی را به بار آورد و در ضمن تمیز کردنهای مکرر خواص خود را حفظ کرده و در برابر تجمع مواد آلوده مقاوم باشند و مواد ریز در سطحشان گیر نکند.برخی اوقات تامین زیبایی و دستیابی به این نکات تواما، بسیار مشکل است.اما اولین چیزی کههمیشه مد نظر بوده ،ویژگیهای کاربردی آن است.بسیار منطقی است که دندانپزشک نمونه ای از هر ماده که برای سطوح کاری و غیره به کار می رود، داشته باشد و آن را امتحان کند تا در برابر مواد شیمیایی مورد استفاده در کلینیک مقاوم باشد.تعویض سطح کار به دلیل رنگ گرفتگیها می تواند بسیار گران تمام شود.
سرویس های کلینیک دندانپزشکی:
علاوه بر موارد گفته شده فوق ،یک کلینیک دندانپزشکی حرفه ای به نیروهای محرکه متعدد و دیگر سرویسهای جانبی نیاز دارد.الکتریسیته ،گاز، هوای فشرده و لوله های آب باید به نقاط مختلف رسانده شود.سیستمهای فاضلاب و ساکشن باید نصب شوند.به علاوه خطوط تلفن، سیستمهای ارتباط داخلی و اطلاعات کامپیوتری و خطوط شبکه ای آن مورد نیاز است.در خصوص جزئیات و چگونگی ارائه هر یک از موارد فوق در بخشهای بعدی بحث خواهیم کرد.

یونیت حامل وسایل وسایل تراش:
تمامی کلینیک ها باید یونیت دندانپزشکی داشته باشند.این یکی از اصلی ترین و مهمترین ابزار در این رشته به حساب می آید و می توان گفت تقریبا بدون آن انجام خدمات دندانپزشکی اگرچه ممکن است ولی کیفیت کار را نصف میکند.
یونیت حامل وسایل تراش، ابزارهای موتری لازم را در اختیار دندانپزشک قرار می دهد.این مجموعه حداقل دارای یک توربین هوا ،میکروموتور، و سرنگ سه گانه است.وسایل دیگر شامل نوربین یا موتورهای اضافه، قلم جرمگیری اولتراسونیک، هندپیس الکتروسرجری، فیبر نوری و یک دستگاه لایت کیور جهت پلیمریزاسیون مواد رزینی خواهد بود.
یونیت بر حسب نیاز، هوای فشرده کنترل شده، آب سرد، فیبر نوری و الکتروسیته را به وسایل می رساند.این عمل از طریق کلیدهای قطع و وصل صورت می گیرد.این کلیدها دستگاه را به هنگام استفاده روشن و توسط یک پدال پایی آن را کنترل می کند.
نکته دیگری که در دکوراسیون و طراحی کلینیک دندانپزشکی باید مد نظر داشت این است که محل قرار گیری وسایل به صورتهای مختلفی طراحی و در تمامی آنها تلاش شده است تا هر چه بیشتر ارگونومیک باشد، به عبارت دیگر طراحی این سیستمها به گونه ای باشد که کار کردن با آنها آسان باشد و باعث خستگی فرد نشود.کلا بهتر است بهتر است از سیستمی استفاده شود که با روش و سلیقه دندانپزشکی که با آن کار می کند هماهنگ باشد.
وسایل را می توان از کنار صندلی دندانپزشک، کابینت نزدیک به صندلی، ترالی مجاور صندلی، پشت صندلی یا از بالای سر بیمار برداشت.رایج ترین شکل برداشتن وسایل از کنار صندلی به شکل ترالی یا با یک بازو است.
ضروری است یونت در کلینیک دندانپزشکی به گونه ای طرح ریزی شود که انتشار عفونت را به حداقل رساند.تمامی سطوح یونیت باید به آسانی تمیز و ضدعفونی شوند.هندپیسها باید قابل استریل کردن باشند و هر جز که روی یونیت باقی می ماند مانند میکروموتور باید به وسیله غلاهای یکبار مصرف پوشانده شود، یا به آسانی ضدعفونی گردد.
یونیت دندانپزشکی آب سرد را به هندپیس می رساند، که این امر ممکن است منشا اصلی انتقال عفونت باشد.آب راکد در لوله های یونیت می تواند محل مناسبی  برای ذخیره میکروارگانیسمها باشد.
یکی از مشکلات در ارتباط با جریان آب سرد این است که شیر کنترل، داخل یونیت جاسازی شده است و از طریق شلنگ و لوله های قابل انعطاف به هندپیس متصل می شود.این لوله به آرامی تحت فشار آب منبسط شده و وقتی شیر آب بسته می شود به دلیل انعطاف پذیری لوله ها، آب قطع می گردد.اما باید توجه داشت وقتی دندانپزشک پایش را از روی پدال برمی دارد جریان آن فورا قطع نمی شود، بلکه تا چند ثانیه بعد آب چکه می  کند.برای از بین بردن این نقص، اغلب یونیتها درای دریچه مکش به سمت عقب هستند.این امر در لوله آب فشار منفی ایجاد می کند و بدین وسیله لوله بسرعت تخلیه می شود و آب چکه نمی کند.البته اشکال عمده این سیستم، مکش آب آلوده از سر هندپیس است و بدین ترتیب آلودگی در داخل یونیت وارد می شود و زمانی که مجددا دستگاه کار می کند، این آب آلوده از دستگاه خارج می شود.
البته لازم به ذکر است که همه موارد گفته شده مختص به یونیت های قدیمی می باشند ولی این مدل یونیت ها هنوز هم در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند.مجهز بودن کلینیک دندانپزشکی به یونیت مدرن و به روز در کیفیت کار بسیار مفید و موثر است.
برخی یونیتها دارای منبعی هستند  که در داخل آنها مواد ضد عفونی کننده ریخته می شود.این ماده با آب سرد مخلوط می شود تا به کاهش میکروارگانیسمها کمک نماید.در هر صورت عواقب تنفس چنین آئروسلهایی در دراز مدت توسط پرسنلی که در کلینیک دندانپزشکی مار می کنند، باید مورد بررسی قرار گیرد.  

 

 

 

از دیگر مطالب ما در سایت دیدن نمایید :

 

زیبایی خنده
لبخند هالیوودی
دندانپزشکی زیبایی
لبخند زیبا
زیبایی لبخند
طراحی لبخند
اصلاح طرح لبخند
لمینت
لمینت دندان
قیمت لمینت دندان
هزینه کاشت دندان
کاشت دندان
کشیدن دندان عقل
کشیدن دندان
کاشت دندان ایمپلنت
سایت دندانپزشکی
کلینیک دندانپزشکی
دندانپزشک
دندانپزشکی
دکتر دندانپزشک
کامپوزیت وینر
ایمپلنت
ایمپلنت دندان
جرم گیری دندان
جراحی لثه


 
 
.:: ::.
 
 
دندانپزشک خوب چه کسی است ؟
 ن : امیر عباس  ت : سه شنبه 25 خرداد 1395
 
  ز : 14:26 | + 

دندانپزشک

 

  خوب چه کسی است ؟

 


یکی از زیر شاخه های علم پزشکی، دندانپزشکی است.در اینجا قصد داریم کمی بیشتر با این رشته علمی و تخصصی آشنا شویم و اطلاعاتی در این زمینه به دست آوریم:
این شاخه یکی از مهمترین و اساسی ترین و البته کاربردی ترین شاخه های پزشکی محسوب می شود.اگر بخواهیم عمده کار دندانپزشکی را بررسی کنیم در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که این شاخه به شناخت عصب های داخلی دهان، شناخت انواع جنس دندان ،بیماری های مربوط به دهان و دندان، و در نهایت نحوه چیدمان دندانها و کشیدن ،ترمیم و عصب کشی دندان تقسیم خواهد شد.
همانگونه که می دانید یکی از ابتدایی ترین و همچنین اصلی ترین وظیفه یک فرد متخصص در این زمینه این است که به خوبی با نوع چیدمان و جنس دندان بیمار آشنایی داشته باشد.این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا در بسیاری از موارد تشخیص درد و بیماری در دهان و دندان بدون تشخیص جنس و اسکلت بندی فک و دندان میسر نخواهد شد.در نتیجه یکی از اولین اصول دندانپزشکی تشخیص و تعیین نوع دندان و علاوه بر آن میزان ادامه داشتن دندان در لثه و همچنین میزان مقاومت آن نسبت به لثه می باشد.
پس از آن پزشک مربوطه می بایست در زمینه انتخاب مواد و تشخیص مهارت کافی را داشته باشد.زیرا همانگونه که می دانید در بسیاری از موارد ممکن است فرد بیمار در ناحیه ای از دهان خود دچار درد شده باشد ولی درد از ناحیه دیگری باشد و به عبارت دیگر درد از جانب آن ناحیه که بیمار تصور میکند نباشد.در این گونه موارد وظیفه فرد دندانپزشک این است که به درستی تشخیص بدهد و بیمار را قانع کند که درد از ناحیه ای که او تصور می کند نیست.البته تشخیص درد یکی از مهمترین مباحث در حرفه دندانپزشکی می باشد زیرا در صورت تشخیص نادرست ممکن است یک دندان سالم به جای دندان خراب کشیده شود و درد نیز همچنان به قوت خود باقی بماند که در این صورت لطمه ای جبران ناپذیر به بیمار وارد شده است زیرا هر عدد از دندانها انسان مبلغی معادل 40 میلیون تومان ارزش مادی دارد.ولی از ارزش مادی دندان که بگذریم هیچ ماده دیگری در دنیا نمی تواند جایگزین اصل ماده دندان بشود و مواد جایگزینی که بشر تا کنون کشف کرده و مورد استفاده قرار داده است اگر چه بسیار جالب و مفید است اما هرگز نمی تواند جای جنس دندان طبیعی را داشته باشد.
بنابر این در دندانپزشکی یک تشخیص اشتباه می تواند یک انسان را از دشتن نعمت یک دندان سالم تا آخر عمر محروم نماید.
پس از تشخیص درست و تعیین ناحیه آسیب دیده نوبت به درمان آن می رسد.بسیاری از دندان ها با کمی ترمیم می توانند تا سالیان سال برای افراد کار بکنند و مورد استفاده قرار گیرند.ولی در برخیموارد نیز ممکن است تنها راه برای یک دندان کشیدن آن باشد.در مواقعی که نیاز به کشیدن دندان می باشد ،باید منطقه مربوطه به خوبی بی حس شود تا بیمار دچار درد و استرس نشود و پس از آن است که می توان مراحل کشیدن دندان را انجام داد.
در بسیاری از موارد نیز در حرفه دندانپزشکی ممکن است همانگونه که گفته شد یک دندان تنها به ترمیم نیاز داشته باشد.به طور کلی دو نوع ترمیم در این رشته وجود دارد.ابتدا ترمیم سطحی و در صورت کار ساز نبودن این نوع ترمیم ،ترمیم عمقی و یا عصب کشی در دندان میتواند موثر باشد.
درمان سطحی زمانی قابل انچام می باشد که هنوز مقدار از دندان سالم است و از سطح دندان هنوز هم می توان استفاده کرد به این صورت که روزنه ای در آن یافت نمی شود و اسید های دهان، کل دندان را نابود نکرده باشند.البته در برخی موارد دیده می شود که سطح دندان کاملا سالم است ولی از نواحی دیگر و تنها با یک روزنه کوچک اسید به درون لثه وارد شده و اصطلاحا به عصب رسیده است که در این صورت ترمیم سطحی کار ساز نمی باشد.
شاید بتوان گفت که بیش از نیمی از کار در دندانپزشکی به تشخیص درست و به جا مربوط می شود.اگر درمواردی امکان تشخیص دقیق در دندان و درد وجود نداشت،دست اندر کاران در رشته دندانپزشکی به تکنولوژی روی می آورند و تجویز به گرفتن عکس هایی از دندانی که مشکوک به بیماری است می کنند.این نوع عکس ها که با اشعه ایکس انجام می شوند در صورت تکرار شدن در طول زمان می توانند مضر و سرطان زا باشند ولی برای چند مورد خاص موردی ندارند.پس از گرفتن عک از ناحیه مربوطه نوبت به تشخیص مجدد میرسد.این پروسه در دندانپزشکی کاملا طبیعی و مرسوم است و در مواردی که تشخیص سخت باشد از این روش استفاده می کنند.پس از تشخیص مجدد و احساس نیاز برای ترمیم یک دندان (اگر ترمیم سطحی باشد ) می توان اقدام به پر کردن آن کرد.به این صورت که پس از بی حس کردن یا به اصطلاح سر کردن دهان ،مواد خاکستری و سیاه رنگی را بر روی دندان مورد نظر خواهند ریخت و به شکل دهی آن خواهند پرداخت.
اما تمامی مراحل و نکات دندانپزشکی به موارد فوق ختم نمی شوند.علاوه بر موارد گفته شده ،هر پزشک وظیفه خاصی به عهده دارد که آن هم احساس راحتی با بیمار و در صورت وجود استرس در بدن بیمار ،او را آرام کند و از لحاظ روحی او را درک کند.تقریبا همه پزشکان در هر زمینه ای این وظیفه را بر عهده دارند.و فرقی هم نمی ند که پزشک عمومی باشد یا دارای تخصص خاصی باشد.
در این حرفه امکانتات و تکنولوژی بسیار مهم هستند و هم به بیمار و هم به پزشک می تواند در مراحل درمان کمک ویژه ای بکند.زیرا همانگونه که می دانید نور پردازی اگر نادرست باشد علاوه بر آنکه ممکن است باعث تشخیص اشتباه شوند ،اگر دارای مقدار نامتناسب و رنگ و تمرکز نا هماهنگی باشند و در زاویه خاصی نسبت به بیمار تابانده شود ممکن است باعث ایجاد استرس در بیمار شود.
اگر قصد دارید در حرفه دندانپزشکی به موفقیت دست یابید و دارای مهارت شوید باید همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که آرامش بیمار از تمامی فرایندها مهم تر است زیرا تا زمانی که بیمار آرامش نداشته باشد پزشک نیز تمرکز کافی را ندارد و اگر این امر ادامه یابد ناخودآگاه استرس بیمار به پزشک نیز منتقل می گردد.

 

 

با پیشرفت های زیادی که در علم دندانپزشکی صورت گرفته است امروزه اصلا دلیلی وجود نخواهد داشت تا شما بخواهید اگر دندانی کج و بد شکل در دهان دارید وجود انرا تحمل نمایید.شما می توانید صاحب لبخندی زیبا باشید و اگر هم مشکلی در شکل و چیدمان دندان هایتان وجود دارد براحتی توسط متخصصین دندانپزشکی قابل برطرف شدن است.
گاهی اوقات برای اینکه به دندان ترمیم شده خود شکلی طبیعی تر دهید و یا اندازه تراشیده شده و کوچک شده آن را به حالت طبیعی برگردانید نیاز است تا از روکش استفاده نمایید.برای این کار باید توسط دکتر دندانپزشک  به صورت دقیق برای دندان مورد نظر شما انجام شود.البته روکش ها به دلایل مختلفی در دهان قرار می گرند . گاهی تنها برای زیبایی دندان می باشند و گاهی برای  حفاظت از یک دندان ضعیف و ترمیم شده که قبلا شکسته و الان نیزا به مراقبت بیشتر دارد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
البته زمانی هم که از ایمپلنت دندانی استفاده می کنید حتما نیاز است تا بعد از ان از یک روکش مناسب استفاده کنید.در واقع از روکش به عنوان درمانی برای از بین بردن دندان های بدرنگ و بد شکل استفاده می شود و باعث ایجاد زیبایی در ترتیب نمایش دندان ها خواهد شد.

مزایای پروتزهای متکی بر ایمپلنت ( قسمت سوم )
در چک لیست زیر برای موارد یکه روکش دندان توسط دندانپزشک ها پیشنهاد می شود را عنوان کرده ایم :
1-اگر دندان شما دارای مواد پر کردنی زیادی باشد و قادر نباشد به تنهایی فشار  های حاصله از جویدن را تحمل نماید نیاز به روکش خواهید داشت.
2-اگر تاج دندان شما بشکند حتما به روکش نیاز دارند.
3-اگر دندانی دارید که عصب کشی شده باشد به دلیل اینکه میزان پوسیدگی در ان زیاد بوده به احتمال زیاد نیاز به روکش خواهد داشت.
4-عوامل مرتبط با زیبایی دهان و دنان نیز عاملی در جهت گذاشتن روکش است.مثلا اگر دندانی تیره دارید  می توانید از این ترفند استفاده نمایید.
اما اگر شما تعداد ی از دندان های تان را دست بدهید و دچار مشکل جویدن و حتی حرف زدن شوید برای این حالت از بریج استفاده می کنند. در واقع بریج یک روش درمانی است که به منظور جایگزین کردن دندان های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد و با این اقدام به مشکل کاهش جویدن شما نیز کمک بزرگی خواهد کرد.بریج دارای نمای زیبایی بوده و علاوه بر رفع مشکلات جویدن می تواند باعث زیبایی دهان شما نیز شود. جنس بریج از آلیاژ هایی همچون طلا و یا پرسلن می باشد. برخی از بریج ها متحرک هستند و یم توانید هر وقت که خواستید آنها را از دهان خود در آورید و برخی از انها به صورت ثابت می باشند
اما مواردی که به شدت توصیه می گردد تا از حتما از بریج استفاده نمایید زمانی است که شما دندان و یا دندان هایی را زا دست داده اید و سایر دنان های کناری شما قادر به تحمل فشارهای وارد شده بر اثر جویدن را ندارد . در این زمان حتما باید اقدام به قرار گرفتن بریج در دهان خود توسط یک دکتر دندانپزشک نمایید.

مزایای پروتزهای متکی بر ایمپلنت ( قسمت اول )
اما در مرود ایمپلنت که این روزها شاهد هستیم اهمیت زیاید به ان شده است و افراد زیادی هم اقدام به ایمپلنت دندان کرده اند. اول اینکه از همین الان بگوییم هر چقدر هم که علم پیشرفت کند هیچگاه هیچ چیز جایگرین دندان های طبیعی شما نخواهد شد.اما به هر حال شما ممکن است به خاطر حوادث و یا بیماری دندان و یا دندان هایی را از دست بدهید.حال تکلیف چیت.؟ بله یکی از روش هایی که در این مواقع مورد استفاده قرار می گیرد همان ایمپلنت است.روش کار بدین صورت است که باید توسط دندانپزشک یک پایه فلزی وارد لثه شما شود. این پایه فلزی در حکم ریشه دندان بوده و دقیقا به فک متصل می شود. بعد از محکم کردن ریشه دندانپزشک یه دندان مصنوعی را براحتی بروی این پیچ که حکم ریشه را دارد قرار خواهد داد و بدون اینکه کسی متنوجه شود شما دندانی مصونعی را جایگزین دندان اصلی خود نموده اید چرا که از لحاظ ظاهری دقیقا مانند یک دندان طبیعی می باشد.
البته به دلیل اینکه پایه فلزی باید در لثه شما قرار گیرد به همین منظور باید جراحی بروی لثه شما صورت گیرد و شما باید قبل از آن دارای سلامتی کامل باشید و مشکلی از این بابت نداشته باشید.وجود لثه هایی سالم و دارا بودن استخوان کافی برای این منظور جز الزمات کار است.ایمپلنت یا دندان کاشتنی تشکیل شده است از پایه‌ای که عمدتاً از جنس فلز تیتانیوم بوده و توسط جراح در استخوان فک کار گذاشته شده و سپس بر روی آن دندان قرار می‌گیرد. 
اما اگر بخواهیم به صورت مرحله به مرحله درباره نحوه  کاشتن دندان ایمپلنت برایتان توضیح دهیم بدین شرح است که ملاحضه می فرمایید :
در مرحله اول باید بروی لثه شما جراحی صورت گیرد تا بتوان پایه فلزی را در لثه قرار داد. مدت زمان انجام جراحی ممکن است حتی تا چند ساعت به طول بیانجامد و بعد از اینکه به خوبی این کار صورت گرفت باید مدت زمان شش ماه نیز از ان بگذرد تا استخوان های کنار لثه در کنار پایه فلزی رشد کرده و انرا محکم و مستحکم نماید.گاهی اوقات برخی از ایمپلنت ها دوباره نیاز به یک جراحی دیگر دارند تا در اصطلاح یک رابط را به دندان جایگزین متصل نمایند.اما در اکثر ایمپلنت هایی که صورت می گیرد این پایه از قبل وجود داشته و دیگر نیاز به جراحی دوباره نخواهید داشت.
بعد از بهبودی که در لثه ها صورت گرفت نوبت به مرحله بعدی خواهد رسید .حال نوبت ساخت دندان های مصنوعی است و باید بعد از ساخت انرا بروی پایه قرار گرفته در لثه پیچ کرد . این مرحله چون نیاز به دقت فراوان دارد و باید به صورت دقیق در لثه قرار گیرد ممکن است به خودی خود نزدیک به دو ماه زمان ببرد.این نوع جراحی یا در مطب دندانپزشکی بوسیله بی حسی موضعی و یا رد بیمارستان توسط بیهوشی صورت می گیرد. بعد از ان نیز باید طبق دستوران دکتر خود نسبت به حفظ بهداشت دهان و دندانتان اقداماتی را همیشه انجام دهید.

جرمگیری و بروساژ

اما روی دیگر برای ترمیم دندان که به صورت غیر مستقیم انجام می شود و باید از ان در بریج و یا روکش استفاده شود.در این مدل استحکام بیشتر از حالت پرسلن می باشد. ابتدا دندانپزشک بخشی از دندان شما را تراش خواهد داد تا بتواند از ترمیم استفاده شده بروی دندانتان اساتفاده نماید.معمولا بعد از جایگذاری بخش ترمیمی شده بروی بخش تراش داده شده در ابتدا ممکن است نسبت به سرما کمی دندانتان حساس باشد که امری طبیعی می باشد و معمولا افراد رد یان حالت دچار هیچگونه مشکل و یا عوارضی بعد از آن نخواهند شد جز تعداد معدودی که ممکن است نسبت به ان فلز به کار رفته آلرژی داشته باشند.
اام می توان از آلیاز طلا که به همراه مس و برخی دیگر از فلزات است نیز در ترمیمی دندان استفاده کرد.از این آلیاز در زمان ایتفاده به عنوان بریج و یا روکش ممکن است بیشتر استفاده شود.در این حالت آلیاز به کار رفته در مقابل خوردیگ و تیرگی فوقالعاده مقاوم بوده و در مقابل شکستن نیز بسیار مستحکم است.
اما می توان به جای این آلیازها از دیگر آلیازها فلزی غیر قیمتی ینز استفاده نمود.رنگ اینگونه فلزات به صورت نقره ای بوده و نسبت به خوردگی و تیرگی نیز مقاوم می باشند و در مقابل فشار ها نیز همینطور..


برخی از مواقع خطرات و حتی بیماری ها و مشکلاتی برای دهان به وجود می آید که دندانپزشک در آنها نقشی ندارد.اقدامات درمانی در زمینه دندانپزشکی همیشه هم بدون دردسر نیست و ممکن است علاوه بر دردهایی که در زمان پیش از درمان و حین درمان برای فرد به وجود می آید، در دوره پس از درمان نیز فرد از شر آنها خلاص نشود.باید به این نکته توجه داشت که علت بسیاری از دردها پس از درمان هیچ ارتباطی با پزشک ندارد.برخی از افراد انتظار دارند به محض اینکه از مطب دندانپزشکی خارج شدند، بتوانند به راحتی و بدون درد و مانند گذشته غذا بخورند و انگار نه انگار که در دوره نقاهت بعد از عمل به سر می برند.
اکنون می خواهیم به برخی از دردهایی که دندانپزشک در آنها هیچ نقشی ندارد بپردازیم
به عنوان مثال در بعضی از افراد به خصوص آنهایی که به مصرف الکل و مواد مخدر اعتیاد دارند ممکن است با کشیدن دندان خلفی حفره ای به وجود بیاید که رد شدیدی با خود به همراه دارد.همانگونه که می دانید دندان های خلفی دندان هایی هستند که به سختی از دهان خارج می شوند و کشیدن آنها در اکثر موارد به جراحی منجر می شود.باید بدانید که وجود حفره در این گونه شرایط هیچ ربطی به دندانپزشک ندارد.علت درد این است که با کشیدن دندان عقل حفره ای در آن ناحیه به وجود خواهد آمد که با نرسیدن خون به این حفره درد شروع می شود.
یکی دیگر از شرایطی که ممکن است برای بیمار سخت باشد این است که در دوره پس از مراحل درمانی ممکن است فرد دچار حساسیت شود و در قسمت درمان ترمیمی خود احساس ناراحتی و ضعف کند.
باید به یاد داشته باشید که احتمال بروز برخی حساسیت ها برای افراد پس از اقدامات دندانپزشکی وجود دارد.این حساسیت ها همیشه هستند و کسی در این زمینه مقصر نیست.در اکثر مواقع این نوع تنش ها در عرض چند روز از بین خواهند رفت و چاره ای به غیر از تحمل آنها در این چند روز وجود ندارد از جمله این تنش های دهانی و حساسیت ها می توان به احساس ضعف و سستی در لثه و در ناحیه ای که اقدم درمانی صورت گرفته است، اشاره نمود.دندانپزشک در به وجود آمدن این نوع حساسیت ها هیچ نقشی ندارد و این گونه مشکلات تنها نیاز به زمان دارند.
به طور کلی دردها و ورم هایی که پس از کشیدن دندان و مخصوصا دندان های آسیباب به وجود می آیند، به گذر زمان نیاز دارند و کاملا طبیعی است که به وجود بیایند.


 
 
.:: ::.
 
 
سایت دندانپزشکی
 ن : امیر عباس  ت : سه شنبه 25 خرداد 1395
 
  ز : 14:25 | + 

سایت دندانپزشکی

 

  دکتر سجودی

 

 

شما عزیزان و بیماران محترم می توانید در سایت دندانپزشکی دکتر سجودی اط آخرین اطلاعات روز در مورد بیماری های دهان و دندان و همچنین روش های دروانی انها مطلع شوید . در این سایت سعی شده است تا بهره گیری از مقالات به روز در این زمینه سعی بر افزایش اطلاعات عمومی شما علاقه مندان شود.با هم به معرفی بیشتر این سایت می پردازیم :
شما در بخش بالایی چندین منو را مشاهده می کنید که در مورد مباحث مختلفی می باشند . اولین منو در مورد زیبایی بوده و در /ان به موضوعالتی همچون  دندان های مرتب و نحوه مراقبت صحیحی انها توضیحاتی ارائه نموده ایم . همچنین شما در سایت دندانپزشکی ما در این بخش می توانید مقالاتی در مورد نحوه کشیدن و عصب کشی دندان نیز ملاحضه نمایید . سر فصل های خوبی را برایتان در نظر گرفته ایم که خواندن انها خالی از لطف نخواهد بود.
اما در منوی دوم در این سایت کاملا در مورد ایمپلنت و روش های ان و مزایای و معایبش به صورت کامل توضیح داده ایم و شما می توانید با مراجعه به این بخش از سایت  دندانپزشکی ما اطلاعات خوبی را بدست آورید.اگر قصد ایمپلنت دارید حتما قبل از ان این بخش را به خوبی مطالعه نمایید تا با این روش درمانی به خوبی آشنا شوید.
اما عزیزانی که به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد بیماریهای لثه هستند برای /انها نیز یک بخش مجزا در نظر گرفته ایم که می توانند در این مورد به اطلاعات بسیار جامع و کاملی دست یابند از قبیل :
خونریزی لثه 
دندان لق
تحلیل لثه
دندان های حساس
و...

ایمپلنت دندان نیست(قسمت اول)

اما می دانید که حتی دندان های شیری هم ممکن است خراب شوند و می بایست به ترمیم و درمان انها پرداخت.برای شما دراین بخش از سایت دندانپزشکی دکتر سجودی اطلاعات خوبی را در نظر گرفته ایم.این بخش به درد مادرانی می خورد که  دارای کودکانی هستند و احتمالا دندان هایشان دچار پوسیدگی و خرابی شده است و نمی دانند باید دقیقا چه کاری انجام دهند.پیشنهاد می کنیم حتما این بخش را به خوبی مطالعه نمایید.
روش هایی که در این بخش معرفی کرده ایم عبارتند از :
پالیوتومی
پالپکتومی
استفاده از دیگر روش های نوین

چرا ایمپلنت ها می شکنند؟(قسمت دوم)
همیشه پیشگری بهتر از درمان بوده و در هر زمینه ای اگر این فرهنگ را به درست در جامعه جا بیندازیم می توانیم خود را از شر بسیاری از بیماری ها در امان  نگه داریم.در مورد دندان و بیماری های دهان و دندان نیز همینطور است و شما با رعایت نکات بهداشتی در این زمینه می توانید کمک بسیاری به سلامت دهان و دندان خود نمایید.در سایت دندانپزشکی ما در این زمینه اطلاعات خوبی را می توانید بدست آورید.

 


به دلیل مشغله ی کاری زیاد دندانپزشکان قادر به پاسخگویی حضوری در مورد سوالات بیماران نیستند به این منظور میتوان با استفاده از سایت دندانپزشکی به سوالاتی که دارید پاسخ دهید زیرا مشاوره های انلاینی هستند که میتوانند جوابگوی سوالات شما باشند و یا با استفاده از اطلاعاتی که در سایت دندانپزشکی وجئود دارد میتوان مشکلات خود را جویا شوید و یا در مواردی مشابه این سوال یکی از کاربران سایت باشد که قبلا به آن جواب داده شده است و با خواندن سوالات و جواب هایی که به منظور همان سوالات داده میشود میتوانید سوالات و جواب ها را ببینید.
بخش درخواست و پیشنهادات :
در صفحه نخست از سایت دندانپزشکی گزینه ای با نام ثبت درخواست وجود دارد که با استفاده از آن میتوان سوالات و پیشنهادات خود را در این بخش ارسال کنید تا مدیر سایت و پزشک آن ها را بخواند و در صورت لزوم به آن ها پاسخ دهد و یا برای بهبود سایت از پیشنهادات استفاده کند و باعث تغییرات در روند کارش شود.
با زدن روی بخش درخواست وارد صفحه ی جدیدی میشوید که میتوانید در کادر اول عنوان درخواست خود را از مشخص کنید تا در صورت خواندن خواناتر شود و در کارد پایینی میتوان توضیحات لازم را داد و در انتها در صورت دلخواه میتوانید نام و مشخصات خود را وارد کنید ولی اگر جزو عضو سایت دندانپزشکی هستید نیازی به وارد کردن مشخصات نیست چون در سیستم ثبت میشوند .
بخش مشاهده ی درخواست های فعلی :
با زدن رو مشاهده درخواست های فعلی میتوانید درخواست ها و پیشنهادات کاربران دیگر را مشاهده کنید و بخوانید تا از وضعیت موجود سایت مطلع شوید . و اگر درخواست ثبت شده ای وجود دارد که با خواسته ی شما تشابه دارد آنرا پیگیری کنید .
در بخش پیشنهادات میتوان در مورد موضوعی که مورد سوال شماست درخواست کنید که در مورد آن مطلبی را ارائه دهند و یا در مورد مشکلات درمانی و روش های پیشگیری از بوی دهان که به صورت شایعترین سوالات است بخواهید که کمکتان کنند و پزشک در صورت دیدن پیغام شما با مراجعه به این بخش به شما پاسخ میدهد و اگر پاسخی نیز داده نشود آنرا حتما در دستور کار قرار میدهد تا هر چه سریعتر موضوع درخواستی شما را ارائه و در سایت منتشر کند.

راهنمای لازم برای بخش های سایت دندانپزشکی :
اگر به قسمت درخواست های آنلاین بروید میتوانید با روش های زیر وارد بخش شوید و با تکمیل کردن فرم ثبت نام که از اطلاعات فردی شما شامل میشود نوشته تا ثبت انجام گیرد و شما به عنوان عضو سایت شناخته شوید .
2- بعد از اینکه ثبت اطلاعات صورت گرفت میتوانید وارد بخش ثبت درخواست شوید و به صورت اختصاصی یک کدرهگیری برای شما صادر میشود .
3- این کد رهگیری را یکجایی یادداشت کنید تا بتوانید در بخش پاسخگویی به درخواستها پاسخ خود را پیدا و آن را مشاهده کنید .
4- اگر پاسخی که داده شده بود مشکل شما را حل نکرد میتوانید در زیر همان پاسخ مجدد مشکل خود را توضیح دهید و با موارد جدید بگویید تا مجدد به آن پاسخ گفته شود.
5- اگر مشکل جدیدی دارید که باید موضوع را تغییر بدهید میتوانید درخواست دیگری را ثبت و ارسال کنید .
6- در هنگامی که در قسمت درج مشخصات هستید باید مشخصاتی از قبیل ایمیل را درست وارد کنید زیرا در صورت پاسخگویی نسخه ای از جواب به ایمیل شما ارسال میگردد و لینکی برای وارد شدن به شما داده میشود تا با استفاده از آن بتوانید وارد بخش پاسخگویی سوال خود شوید.
اکثر سایت دندانپزشکی به صورت انلاین پاسخگویی دارند که تا 24 ساعت بعد پاسخ شما را میدهند و در وبسایت مشخص و قابل خواندن است .
در سایت دندانپزشکی صفحه نخست وجود دارد در همان ابتدا با مراجعه به سایت با این صفحه مواجه میشوید و بیشتر مطالب جدید و بروز و اخبار دندانپزشکی در آن گذاشته شده است که با مشاده ی کادرهای کوچک با زدن در قسمت ادامه مطلب نوشته ی مربوطه را به طور کامل بخوانید و اطلاعات لازم را کسب کنید.
صفحه نخست میتواند شامل تمام بخش های متفاوت سایت باشد که با زدن روی هرکدام از انها به صفحه ی مربوطه ارجاع داده میشوید زیرا صفحات و مطالب سایت گسترده هستند و با دسته بندی مشخصی همراهند تا بتوان به بخش مورد نظر مراجعه کرد.
در بخش ورود اعضا  :
یکی از بخش های رایج وبسایت پزشکی ورود اعضا است که میتوان با مراجعه به این قسمت عضو سایت شد تا هر بار که سوالی دارید به آن مراجعه کنید و پاسخ خود را دریات کنید. همینطور میتوانید با اعضای دیگر در مورد روش های درمانی صحبت کرده و یا به سوالات کاربران دیگر پاسخ دهید . بیشتر افراد با مراجعه به این قسمت میتوانند اطلاعات بیماران دیگر را در مورد نوع درمانی که میخواهند انجام دهند بدانند و در صورتی که اطمینان حاصل کنند آن را انجام دهند و به دندانپزشکی حظور یابند.

سوالات پزشکی :
در این بخش میتوانید سوالات پزشکی خود را بپرسید و از نوع درمان ها مطلع شوید و یکی از سوالات رایج درمورد قیمت جراحی های زیبایی را بدانید و این قسمت به صورت روزانه آبدیت اطلاعات میشود و میتوانید از قیمت نهایی و تعرفه های روز مطلع شوید تا در صورت تمایل درمان را انجام دهید .

بخش وبسایت پزشکان :
در این قسمت میتوانید به سایت دندانپزشکی پزشکان دیگر بروید . زیرا دندانپزشکی دارای شاخه های متعددی بوده که با مراجعه به هر متخصص میتوانید سوالات و مشکلات خود را پیگیری و مطرح کنید . دندانپزشکی کودکان حوزه ی وسیع و جدایی را دارد همینطور دندانپزشکی زیبایی که امروزه بسیار وسیع شده و درخواست های جراحی های خط لبخند و لبخند هالیوودی و کاشت دندان های ایمپلنت و روکش گذاری ها و لمینت کردن و پر کردن دندان با مواد مختلف و عکس برداری های لابراتوری و تعرفه های مختلف و دستمزدهای متغیر پزشکان  از سوالات و مشکلات شایع امروزه محسوب شده که با رفتن به هر کدام از وبسایت ها به خواسته ی خود برسید و مشکلات خود را با مشاورین مربوطه مطرح کنید .


 
 
.:: ::.
 
 
کاشت دندان ایمپلنت
 ن : امیر عباس  ت : سه شنبه 25 خرداد 1395
 
  ز : 14:24 | + 

کاشت دندان ایمپلنت

 

  به صورت تخصصی

تعریف درست از ایمپلنت:
ایمپلنت را به نوعی بازسازی و احیا کردن سلامت دندان ها میتوان ذکر کرد زیرا باید جویدن ، حرف زدن درست و زیبا بودن دندان ها را در نظر داشت و با ترمیم و بازسازی کردن دندان ها با عمل ایمپلنت هم به زیبایی فرد افزود و هم درمان محسوب شده که در موارد مختلف تجویز متفاوت بوده و افرادی که روزانه 20 نخ سیگار را میکشند نمیتوان انتظار داشت که ایمپلنت روی دندان آن ها ماندگاری داشته باشد همچنین اگر فردی بیماری پوکی استخوان و دیابت را داشته باشد این روش درمانی را نمیتواند انجام دهد زیرا اثری نداشته و موثر نیست.
بعد از ایمپلنت دندان را باید بسیار مراقبت کرد و نوعی دندان طبیعی محسوب شده با این تفاوت که دندان طبیعی پوسیده شده ولی ایمپلنت پوسیدگی نداشته ولی بیماری لثه گرفته و بعد از آن درمانش بسیار سخت تر شده.

اگر بعد از مدتی ایمپلنت دندان لق شد نشانه ی درمان بد بوده که فردی با پرداخت هزینه ی زیاد این نتیجه را کسب کند. باید قبل از اینکه اقدام به این نوع درمان کنید ابتدا پزشک خود را ارزیابی کنید و از کار وی اطلاعات کافی را داشته باشید زیرا بسیاری از دندانپزشکان عمومی که تخصص ندارند به صورت عملی و خوب آموزش لازم را در قبال این درمان ندیده اندو باید توصیه کرد که برای انجام دادن این درمان های پرهزینه نزد دندانپزشکان متخصص رفته و کار را به دکتر عمومی نسپرد تا بتوان نتیجه ی مطلوب را بدست آورد.

ایمپنت را عامل گیرنده دندان گویند و در نوع ایمپلنتی که استفاده میشود باید مدنظر داشت که در نگهدارنده دندان به فک آسیبی وارد نکند .درزیر به نکاتی در رابطه با  ایمپلنت آشنا کرده.
ایمپلنتی که دست دندان را نگه میدارد از نوع اوردنچر بوده که با کاشته دن ایمپلنت ها درون فک هستند و در مواقعی که ستخوان فک بیمار از بین رفته باشد و به قدری کم باشد که به راحتی نمیتواند غذا بخورد و در صحبت کردن نیز دچار مشکل بوده .
اما در کاشت دندان ایمپلنت استخوان باید به حد کافی باشد تا بتوان آن را درون استخوان جای داد و این ایمپلنت دست نگهدارنده برای فک پایین درنظر گرفته شده زیرا دست دندان فک پایین بیمار لق بوده و با مشکل روبرو بوده ولی میتوان آن را در هر دو فک بالایی و پایینی انجام داد.
اگر استخوان های فک بیمار به نوعی باشد که دندان های مصنوعی ثابت روی فکشان قرار داده نمیشوند میتوانند از این درمان استفاده کنند و اگر در زمینه ی هزینه ی پروتز های ثابت قادر به پرداخت نیستند میتوانند از ایمپلنت استفاده کنند به این خاطر که در هر فک دهان باید از 6تا8 ایمپلنت دندانی کاشته شود.
اگر بخواهید با استفاده از ایمپلنت دندان های مصنوعی را گیر کنید دو روش وجود دارد  که با توجه به نحوه ی سوار کردن ایمپلنت ها داشته که برای هر روش باید 2 ایمپلنت را در نظر گرفت.

بال اتجمنت : 
برای اینکه هرکدان از ایمپلنت ها را در فک با استفاده از قطعه روی آن به پروتز دندانی بست که به صورت گوی بوده و با دکمه های زیر و رو به کار گذاشته شده و با صدای کلیک به هم متصل شده و پروتز ایمپلنت ثابت شده و حالت بسته شدن میتواند برعکس نیز باشد به این صورت که قسمت مادگی در ایمپلنت و قسمت نرینگی در پروتز قرار گرفته  که به این عمل بال اتچمنت گفته شده.


بارانچمنت:
به میله ی فلزی باریک بار گفته شده که ایپلنتها را به هم متصل کرده تا در فک قرار بگیرند که دست دندان را با استفاده از کلیپس قرار داده شده در آن قسمت به بار متصل کرده .

قسمتهای مختلف در ایمپلنت ها:
قسمت تاج
قسمت اباتمنت
بدنه ی اصلی 

بدنه ی اصلی:
در ساختار آن یک پایه ی تیتانیومی بوده که به صورت پیچ است که داخل استخوان فک با جراحی کردن کاشته شده و با برش دادن لثه و دسترسی به قسمت استخوان بوده که با استفاده از ریل هایی اتخوان را باز کرده و پایه ها را درون استخوان جا میدهند .
از دلایل عمده ای که دندان ایمپلنت گران بوده این است که دارای جنس تیتانیومی بوده که در آن هم بایداز این پایه ها ساخته شود وبا توجه به نحوه ی ساختن آن ها به گونه ای هستند که این پایه ها به صورتی هستند که استخوان های مجاور را به ساختن استخوان وادار کرده تا در اطرافش چسبندگی پایه ای را ایجاد کند و با هوشمندی باعث ساخت استخوان شده تا مانند دندان طبیعی قدرتمند شود. ه این مرحله از کار پایه گفته شده که تاثیر بسزایی را در درمان داشته.

2- اباتمنت :
به اتصال دهنده ی ایمپلنت با تاج ایمپلنت گفته شده و بعد از اینکه بدنه ی اصلی را قرار داد روی ایمپلنت گذاشته شده و برای حفظ کردن بیشتر پروتز بکار رفته که در انواع مختلفی هستند 
نوع اول پیچی بوده
نوع دوم که به تنه ی اصلی چسبیده میشوند
نوع سوم اوردنچری در دست کامل دندان
این نوع اتصالات مانند دکمه هایی درون هم قرار میگیرند که با فشار جدا شده که به صورت زاویه دار یا مستقیم به تنه ی اصلی قرار بگیرند که در هر یک کاربردشان متفاوت بوده و بستگی به تشخیص دندانپزشک داشته که از کدام نوع استفاده کند.
 
3- قسمت تاج برای کاشت دندان ایمپلنت :
بعد از اینکه قالبگیری لازم روی ایمپلنت انجام گرفت باید با استفاده از لابراتور ساخته شود و به صورت فرم روکش مانندی نصب شود و با توجه به سلیق ی ددندانپزشک رنگ آن انتخاب شده و یکی از وظایف اصلی دندانپزشک ساختن روکش مناسبی بوده که سطح جونده را به خوبی درست کرده تا با زیبایی همراه شود و با فرمی نیز ساخته شوند که بهداشتی باشندو باعث عفونت های لثه نشود.

نصب ایمپلنت:
برای اینکه بتوان به کاشتن دندان ایمپلنت اقدام کرد باید مدت زمانی را برای محکم شدن این پایه ی تیتانیومی در نظر گرفت تا بتواند درون استخوان جا بگیرد .در ساخت این تجهیزات با پیشرفت های زیادی همراه بوده که با تغییراتی که در فرم ایمپلنت داده میشود و موادی که در ساختنش بکار میرود و اینکه بتواند استخوان سازی را تحریک کند و به سرعت سفت شود و سریع به بدنه ی استخوان بچسبد. مدت زمان حداقل این درمان را در دو جلسه در نظر گرفته اند که باید به صورت پشت سرهم باشندتا بتوان قسمت تاج را هم نصب کرد.

ممکن است برای همه شما نیز پیش امده باشد که یک یا چند دندان خود را از دست داده اید و الان با مشکل جویدن غذا و حتی صحبت کردن دچار شده اید.در قدیم تنها راه این بود که تمام دندان کشیده شوند و به جای آن از دندان های مصنوعی استفاده می کردند . هزینه کاشت دندان در واقع همان هزینه ساخت قالب دندان مصنوعی بود. اما امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه علم پزشکی صورت گرفته است شاهد هستیم که هر روز تکنولوژی جدیدی در علم به کار گرفته می شود . شما اگر دارای دندان های خراب و پوسیده ای هستید و راهی جز کشیدن انها ندارید جای نگرانی وجود ندارد . هر چند که هیچ چیز جای دندان های طبیعی شما را نخواهد گرفت اما شما می توانید اقدام به کاشتن دندان ایمپلنت نمایید.

بله هزینه کاشت دندان در این روش به عوامل مختلفی بستگی دارد و باید توسط یک دکتر دندانپزشک معاینات لازم بروی شما انجام شود تا قیمت نهایی آن مشخص گردد.ایمپلنتامروزه با پای نهادن در عرصه دندانپزشکی توانسته تحول بزرگی را بوجود آورد و بسیاری از افراد را از مشکلات بی دندانی رها ساخته است.این نوع تکنولوژی دارای درمانی اسان بوده و معمولا عارضه ای هم در پی نخواهد داشت.

ایمپلنت

در واقع استفاده کاشت دندان ایمپلنت یک روش کامل و جایگزین شده تمامی روش های قدیمی است .هم تاج دندان و هم ریشه رد این روش جایگیزین شده و به خوبی بروی فک قرار خواهد گرفت.اما اگر بخواهیم توضیح کاملی در مورد اینکه اصلا ایمپلنتدندانی چیست  بدهیم پیشنهاد می کنیم با همراه باشید تا در ادامه در این مورد بیشتر برایتان بگوییم :

این روش در واقع از یک نوع پایه فلزی از جنس تیتانیوم تشکیل شده که کاملا با سلول های بدن سازگار است.این پایه قرار است در فک فرو رود و نقش ریشه را بازی نماید. بروی پایه که از فک بیرون زده است دندانی مصنوعی شبیه یک دندان اصلی قرار خواهد گرفت. هزینه کاشت دندان به این روش با توجه به میزان مهارت و کیفیت ایملنت به کار  رفته متفاوت است.بعد از اینکه پایه تیتانیومی در داخل فک فرو رفت مدت زمان سه الی چهار ماه زمان می برد تا فک با استخوان سازی مجدد جداره این پایه فلزی را در بر بگیرد و کاملا ان را احاطه نماید . بعد از اینکه به صورت کامل بخش فلزی در فک ثابت و فیکس شد حال نوبت ان است که بروی پایه بیرون مانده یک تاج شبیه یک دندان طبیعی قرار داده شود.در مورد اینکه در چه سنی می توان از ایمپلنتاستفاده کرد اینگونه می توان گفت  برای خانم در 15 سالگی و برای آقایان در سن 18 سالگی این کار قابل انجام شدن است.

اما قبل از اینکه بیمار بخواهد به کاشت دندان ایمپلنت فکر کند شاید از خود بپرسد که کدام مدل ایمپلنت می تواند برای او مناسب تر باشد.به نظر میرسد اگر سری به تجهیزات دندانپزشکی بزنید و با تنوع محصولات ایمپلنت که مشاهده خواهید کرد کلا  سر در گم خواهید ماند که از کدام محصول  برای خود استفاده نمایید.اما می خواهیم خدمتتان عرض کنیم معمولا تمام ایملنت های موجود در بازار خوب و مناسب هستند و تنها شما باید با انتخاب یکی از کالاهای استاندارد دنبال دندانپزشک متخصص و مجرب باشید که به بهرتین شکل ممکن نسبت به جایگذاری این دندان های مصنوعی اقدام نماید.

 می توان اینگونه عنوان کرد که مهارت دندانپزشک در اینجا حرف اول را می زند و شاید همین امر موجب شده تا هزینه کاشت دندان به این روش از سوی پزشکان مختلف  متفاوت باشد.

اما سوالی که ممکن است در ذهن بیماران پیش آید این است که چرا در این روش درمانی هزینه های نسبت به دیگر روش ها تا این حد گران می باشد. ؟

ایمپلنت

یکی از مهمترین دلایل گرانی روش ایمپلنت شاید هزینه ای است که برای بخش کاشت ان در لثه  انجام می شود . در واقع  هزینه فیکسچر و همچنین هزینه قطعات پروتزی نیز می تواند مزید بر علت شود.

گاهی اوقات دیده می شود برای یک دندان افتاده در میان دو دندان اصلی از روشی استفاده می کنند که باید دو دندان کناری را تراش دهند  تا بتوانند یک دندان مصنوعی در ان میان قرار دهند. در واقع از بزرگترین نقاط ضعف در این روش این است که شما در حال آسیب زدن به دو دندان سالم خود نیز هستید و همچنین چون چیزی برای استحکام و ماندگاری دندان مصنوعی در فک قرار نداده اید باعث عدم  تحریک استحوان شده و همین امر موجب می شود تا استخوان به صورت تدریجی دچار تحلیل شود.

اما در روش کاشت دندان ایمپلنتشما بدون هیچ دغدغه ای در این مورد می توانید از این بابت کاملا خیالتان راحت باشد که هیچ گونه تحلیلی بروی استخوان فک شما صورت نخواهد گرفت.

اما اگر در دهان شما در بخشی از ان شما چند دندان را پشت سر هم را دست داده اید و فضای خالی زیادی پدید آمده است بهترین روش این است که از پروتز منحرک استفاده نمایید.این روش بدین صورت است که اصلا نیازی به تراشسیدن و آسیب رساندن به دنان های اطراف ندارد اما خوب ممکن است سنگینی و فشاری که پایه ها به دندان های مجاور می آوردند به صورت تدریجی موجب لق شدن دندان ها شوند و همین امر موجب پوسیدگی انها نیز خواهد شد.

بهترین پیشنهاد نیز برای این مورد به نظر همان کاشت دندان ایمپلنت است که هم مانع آسیب رساندن به دیگر دندان ها شده و هم باعث تحلیل استخوان فک  نمی شود.

اما زمانی میسرد که ممکن است شما دیگر همه دندان های خود را از دست داده باشید.. در این حالت شما اگر بخواهید از پروتز های متحرک استفاده نمایید ممکن دچار مشکلاتی از قبیل سختی تکلم و زخم در دهان خود مواجه شید .اما در این حالت به نظر تنها و بهترین راه استفاده از کاشت دندان ایمپلنت است. هزینه کاشت دندان به این روش نسبتن به دیگر روش ها شاید کمی بیشتر و گران باشد اما این نکته را رد نظر بگیرید که با ایمپلنت دندان شما  می توانید دوباره صاحب لبخندی زیبا و چهره ای جذاب شوید .

ایمپلنت

اما سوالی که ممکن است خیلی از بیماران قبل از اینکه بخواهند از ایمپلنت استفاده نمایند در ذهنشان ایجاد شود این است که آیا ممکن است بعد از اینکه از ان استفاده کردند ایمپلنت پس بزند.؟در کل باید گفت خیر به هیچ وجه . این نوع پیوئند بر خلاف سایر پیوندهای دیگر مانند قلب و کلیه و ریه و ... به هیچ وجه پس نمی زند اما حتما شنیده اید که برخی از بیمارانایمپلنت دندان خود را از دست دانده ان این مورد به خاطر عوانل زیر ممکن است پیش امده باشد :

اولین و مهمترین دلیل ان می تواند جراحی نامناسبی باشد که بروی  بیمار صورت گرفته است.

دومین دلیل ممکن است به خاطر ضربه ناگهانی بایشد که بعد از عمل به ایمپلنت دندان وارد شده است.

شومین دلیل شاید به دلیبل پروتز نا مناسب باشد.

و شاید هم عدم رعایت بهداشت دهان و دنان موجب این امر شده است

 اما هزینه کاشت دندان به این روش شاید کمی گران باشد اما دارای مزایای بسیاری است که به نظر انرا مقرون به صرفه تر از تمام روش های کنونی می کند.:

راحتی در استفاده از ان  و مقاونت بالا بعد از اینکه ایمپلنت به کار گذاشته شد از جمله مهمترین مزایای این روش هستند. شما با استفاده از کاشت دندان ایمپلنت براحتی می توانید دوباره قدرت جویدن خود را بدست اورید و از خوردن انواع خوراکی ها لذت ببرید.. همچنین زیبایی خنده و صورت شما دوباره با ایملنت باز می گردد.در کل رضایت خاطر بیماران از این روش به مراتب نسبت به دیگر روش های معمول بالاتر می باشد.

کاشت دندان ایمپلنت چیست؟
ایمپلنت را فرم ها یا پست هایی گویند که با عمل جراحی در استخوان فک در زیر لثه جای میدهند و در هنگامی که می خواهند به کاشت دندان ایمپلنت از آن ها استفاده کرد تا بتوان آن ها را در دهان جای داد و دندان را کاشت.
به این دلیل که ایمپلنت دندانی درون فک استخوانی قرار داده میشود باید یک نقطه ی اتکای ثابت باشد تا بتوان دندان های مصنوعی را به آن تکیه داد . با استفاده از پل هایی که بر روی ایمپلنت ها قرار داده میشود به این دلیل که لیز نخورند و در دهان حرکت نکنند و یکی از مزیت های اساسی در جویدن غذا و صحبت کردن به حساب آمده و میتواند به پل ها و دندان های مصنوعی تاثیر گذارد و با استفاده از روکش هایی که روی ایمپلنت دندان قرار داده میشود احساس طبیعی تری را در فرد ایجاد کند تا اینکه از دندان های صنوعی لغزنده استفاده شود.
در اکثریت افراد استفاده کردن از دندان مصنوعی که لغزان بوده راحت نیست و در برخی موارد غیرممکن بوده زیرا استفاده از دندان های مصنوعی با زخم و استخوان بندی های ضعیف اگر همراه باشد عملکرد دهان را با محدودیت مواجه کرده .
برای اینکه دندان را ثابت نگهداشت باید با استفاده از پل هایی آن ها را به اطراف دندان های مجاور متصل کرد و با مزیتی همراه بوده و اینست که دیگر نیازی نبوده که برای نگه داشتن دندان ها از دندان های کناری استفاده کرد بلکه از پل ها استفاده کرده .
برای اینکه بتوانید اقدام به کاشت دندان ایپلنت کنید باید دارای لثه های سالمی باشید و از سلامت کامل و غیرعفونی برخوردار باشد. 
اگر فردی با استخوان بندی ظریفی همراه است در صورتی که از کاشت دندان ایمپلنتی استفاده کرده است باید بتواند دندان ها را به سالمی درون دهان خود نگهداری کند و به همین منظور استخوان کافی برای کاشت دندان داشته باشد و با رعایت کردن اصول بهداشتی و مراجعه کردن به متخصص در موفقیت این جراحی کمک کرده و از روش های موثری که توصیه میشود به تمیزی دهان رسیدگی کرد.

دلایلی کاشت دندان ایمپلنت:
یکی از دلایلی که لازم است تا دندانی ایمپلنتی را به جای دندان جایگزین کرد در موارد زیر ذکر شده است :
- با وجود داشتن همه ی دندان ها در دهان اعتماد به نفس بیشتری را برای فرد به همراه داشته که مورد توجه دیگران واقع شده تا اینکه دندان های از بین رفته داشته باشد.
- با ازبین رفتن دندان های طبیعی در دهان استخوان فک هم تحلیل رفته و رفته رفته کاهش پیدا کرده و آب میشود و با کاشت دندان ایمپلنت این استخوان را درمان کرده و ظاهر خوبی به فک میدهد.
- با از بین رفتن دندان ها از جویدن به خوبی جلوگیری کرده و شاید فرد نتواند دیگر همه نوع غذایی را بخورد و این رژیم غذایی ضعیف بر سلامت فرد تاثیر بد گذاشته و او را با خطر روبرو کرده. همانطور که میدانید سبزیجات خام ملزم به جویدن داشته و اگر با نبود دندان در جویدن مشکل پیدا شود فرد دیگر نمیتواند آن ها را مصرف کند و با مخلوط کردن آن ها و پوره کردن یا پختن آن ها نیز قابل استفاده نبوده و به ندرت استفاده شده و همین منوال به رژیم غذایی تاثیر گذاشته.
- با کمبود دندان در دهان نحوه ی گاز گرفتن و خورد کردن غذا تغییر کرده و با مشکلاتی برای مفصل فک مواجه شده .
- از دست دادن دندان حالت حرف زدن را نیز تغییر داده و از اعتماد به نفس فرد کاسته شده و دیگر به خوبی نمیتواند حظور قبل را داشته باشد.

 

انواع کاشت دندان ایمپلنت:
در ساخت ایمپلنت از تیتانیوم استفاده میشود و فلزی با کیفیت بالا بوده که برای این منظور مناسب بودهزیرا تیتانیوم در سطح خود لایه ای را ایجاد کرده که از خوردگی و از بین رفتن و تحلیل آن جلوگیری شده و در برابر کلیه ی ترکیباتی از قبیل اسید و نمک و اکسیژن مقاومت داشته و غیرقابل مغناطیسی بوده و اینکه وز آن مقاومت داشته .
با کاشت دندان ایمپلنت در فک استخخوان به عنوان جسم خارجی در نظر گرفته نمیشود و آنرا پس نزده و مشکلات را ایجاد نکرده حتی به رشد استخوان های مجاور کمک کرده و خود را در فک نگه داشته .

انواع کاشت دندان ایمپلنت :
ایمپلنت ریشه ای :
یکی از رایج ترین نوع کاشت بوده که برای بیماران استفاده شده به این نوع ریشه ای شکل درون استخوانی نیز گفته شده زیرا این نوع درون استخوان قرار میگیرد و به صورت پیچ ضخیم و مخروطی شکلی در استخوان جا داده شده و با طول و پهنای متفاوتی است .برای این منظور در کاشت دندان ایمپلنت باید فضای کافی در استخوان وجود داشته باشد تا جراحی با موفقیت انجام گیرد تا پایه ی مطمئنی برای او باشد و این تصمیم گیری که با توجه به استخوان فک و جنس آن باید پل یا دندان مصنوعی را با روکش متناسب آن قرار دهد .

ایمپلنت چارچوب راموس:
اگر استخوان فک پایینی ضخامت لازم برای جاسازی کردن کاشت دندان نداشته باشد از این نوع استفاده میشود که همراه با چارچوب بوده و در گوشه ی عقب استخوان نزدیک چانه قرار میگیرد .
اگر بافت اطراف آن ترمیم شد یک میله ی نازک را در اطراف بالای لثه میتوان دید و دندان مصنوعی یا پل باید به صورتی ساخته شود که با میله متناسب باشد و اگر استخوان فک نازک باشد میتواند آنرا ثابت نگه داشته و از شکستگی دندان در آن جلوگیری کند.

شرط کاشت دندان ایمپلنت:
اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به نزد یک متخصص حرفه ای است که با انجام معاینات تشخیص دهد که میتوانید از ایمپلنت استفاده کنید یا نه و کلیه ی سوابق و بیماری های دهانی شما را مورد بررسی قرار داده و از دندان ها عکس رادیولوژی گرففته شده تا بتوان بهتر اطلاعات کسب کرد. برای اینکه بتوان دندانی را کاشت باید شرایط لازم را داشت:
- داشتن لثه های سالم
- استخوان محکم و قوی برای نگه داشتن دندان کاشته شده درون فک استخوان 
- انجام بهداشت لازم و ضروری برای سلامت روزانه ی دهان و دندان

 



تعداد بازدید از این مطلب: 400
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : امیر عباس
تاریخ : چهار شنبه 2 تير 1395
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
به وب سایت من خوش امدید
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید